Vår snögubbe smälter i värmen!

Ett vinterlandskap med snötäckta backar, skidor, snöbollar och snögubbar längtar barnen efter idag men

i den här värmen och regnet så smälter vår snögubbe.

Inspirerade av förra helgens skidåkning så blev morgonens pyssel ett vinterlandskap med snögubbar i skidbacken.

Barnen vaknade tidigt och var riktigt rastlösa så idag är de utan feber och halsont och det är så skönt.

Idag skall dottern på maskerad kalas och hon skall målas till en blå Smurfan.

Barnen har inte varit intresserade av Smurfarna innan filmen kom i höstas men nu är det Smurfar för hela slanten.

Dottern kom hem ifrån mormor i höstas och sa till mig att mormor sa ett svär ord och var väldigt fundersam över detta.

Vad sa hon undrade jag och dottern viskade att mormor hade sagt att flicksmurfen hette SmurFan och det kan ju inte stämma för det är ju ett svärord.

Hade svårt att hålla mig för skratt , men fick förklarat att det är hennes namn men att det inte räknas som ett svärord /svordom då det är hennes namn.

De är så söta de små med sina funderingar och uppfattningar om livet och allt som sägs och händer runt omkring dem.

Minns ifrån min barndom att vi inte fick säga Herre Gud för min mormor för hon tyckte inte att det passade i upprörda sammanhang utan vi skulle säga Herren i stan!

Dagens stora fråga är dock för dottern hur hon med sitt mörka hår skall kunna vara Smurfan som har så fint och blont hår? Dottern har gjort klart för mig i flera år nu att när hon får bestämma själv skall hon bli blond. Den dagen den sorgen. Hon som har så vackert hår.

Alla dockor dottern köper är blonda och hon sitter och kammar dockornas hår och önskar det var hennes eget. Hoppas hoppas det går över.

Nu skall här iallafall målas blått i ansiktet och det har jag däremot inget emot.

En mörkhårig liten blå smurf kommer bli så söt idag.

Ha en skön lördag där ute!

 

2 comments on “Vår snögubbe smälter i värmen!

  1. Jag älskade smurfarna när jag var liten, men sönerna har inget som helst intresse. Så fint vinterlandskap ni gjort…Ha en fin lördag vännen…

    Kram Mia

Kommentera

