Julen hos oss. En skön blandning.

God fortsättning på julhelgen önskar min lilla tomteskara er alla.

Julen har vi tillbringat med nära och kära och fått uppleva glädjen med att ha en stor familj.

Började julaftonsmorgonen med att sova länge då vi kvällen innan haft barnen uppe till 01.00 och det hör inte till det vanliga. Är det kalas och uppesittarkväll så får man vara vaken.

Var så skönt att få sova ut på julafton och åka till föräldrarna vid lunch och fira julen med familjen och bara njuta i år.

Tomten kom och till dotterns stora glädje hade han glömt sina läsglasögon så hon fick läsa på alla paket och killarna hjälpte tomten att dela ut paketen så vår Tomte hade det bekvämt på alla sätt och vis.

Barnen fick  pysselsaker, spel, musik cd , transformers och årskort till Universeum av släkten och de var så glada och nöjda.

Efter Kalle Anka och lite julgodis så var det  tid att dela på familjen då mina bröder skulle vidre till sina svärfäräldrar och min farmor skulle till min farbror och min mormor med sambo firade vidare i lugn och ro hemma.

Maken , barnen och mina föräldrar åkte vidare till min svägerska och hennes familj för att fira julen med dem.

Vi åt en underbart god julbuffe inspirerad av persiska smaker och det var så gott efter en traditionell julbuffe hos mina föräldrar.

Kalkon med julig fyllning av russin , dadlar, fikon och kryddor.

Lax med mango och svarta oliver, kalkon och rostbiff med grönsaker.

Brysselkål och en mängd andra grönsaker, röror, rödbetsallader , potatis och såser bjöds det på .

Mätta och belåtna delade vi ut julklappar och spelade julklappspelet som är så uppskattat av barnen och oss vuxna.

Fabian fick sin hund han längtat efter och var så glad.

Vi avslutade kvällen hos min svägerska med Uno spel och minstingen var så gullig när han gjorde sitt bästa för att hänga med och spela själv.

Snart 4 år och stora killen älsklingen min.

Väl hemma igen vid 23 tiden så packade dottern upp  Den försvunna Diamanten och ville spela en omgång innan sänggång.

När vi satt och spelade frågade jag om de inte saknade julklappar ifrån mamma och pappa och då tittade de lite konstigt på oss och funderade på allt de fått under dagen.

Dottern säger sedan att jag trodde att det var vår julklapp att få sitta här och spela med er och att ha fått vara med familjen hela dagen. Det är det som är det viktigaste!

Kära barn, vad det kändes rakt i hjärtat när de satt där och inte tog för givet att de skulle få julklappar av oss utan uppskattade dagen med nära och kära mer.

Det gjorde inte jag som barn. Det är ett som är säkert.

Efter de orden och deras pussar och kramar så kändes det ännu bättre att överaska barnen med en natt julklapp som de önskat sig men inte sagt ett ord om under dagen att de inte fått.

I juklappen fanns ett Xbox 360 Kinect med olika spel och barnen blev överlyckliga.

Trots att klockan passerat midnatt så kopplade vi i hop spelet och barnen fick spela tills de somnade av utmattning och det gjorde vi vuxna också kan jag säga.

Juldagen har passerat som en vilodag. Barnen har spelat, pysslat och vilat omvartannat och vi har myst inne då det stormar igen på utsidan.

Önskar alla en fortsatt trevlig julhelg.

 

 

 

 

 

 

 

3 comments on “Julen hos oss. En skön blandning.

  1. Låter som att ni haft en helt underbar jul och så fantastiskt härligt att höra de fina orden från dottern som verkligen förstått vad julen handlar om (inte många barn som gör det tror jag). Så söta tomtar på första bilden 🙂

  2. Härliga bild på dina fina tre. Och så mysigt det låter…
    Att få ne nattisjulis har jag aldrig hört tala som men vilken briljant idé. Särskilt när man inte firar hemma på dagen. Maten hade verkligen underbart ljuvliga färger.

    Har ni träningsvärk idag?
    Kram Mia

  3. Vilken härlig mat! Vilka färger!

    Söta och glada barn får fina julklappar! De verkar såå nöjda.

    Ser ut som en underbar jul!

    God fortsättning!

Kommentera

