Skynda är ett fult ord.

En förkylning som satt sitt på musklerna har oss i sitt grepp. Vi sitter här som ett gäng gnällisar med världens träningsvärk och försöker göra det bästa av dagen. Säger som Skalman ”Skynda är ett fult ord” det är det som gäller här hemma trots att minstingen har en Lilleskutt i sig så är det inga höga hopp idag kan jag lova.

Natten innebar mer vak än sömn och jag har slumrat i husets alla sängar och lindrat värkande armar och ben så gott det gått.

Vi har fått i oss en Grön ärtsoppa med avokado idag och det var så gott att jag vill dela med mig av receptet.

Grön ärtsoppa med avocado och räkor

Till 4 personer.

1 liten burk räkor i lake

2 gula lökar

1 röd chilli

2 hönsbuljongtärningar

12 dl vatten

500g frysta ärter

1 1/2 dl + 1/2 turkisk youghurt 3,5 %

1 tsk  + 1/2 tsk salt

1/2 avocado

1/2 krm svartpeppar

Gör så här.

1. Skala och hacka löken. Kärna ur och strimla chillin. lägg lök och chilli i en gryta och tillsätt buljongtärningarna, vatten och ärter. Koka under lock i ca 10 minuter .

2. Mixa soppan slät. Rör i 1 1/2 dl turkisk youghurt och smaka av med 1 tsk salt.

3. Skala, kärna ur och gröp ur avokadon. Mixa fruktköttet med 1/2 tsk salt och svartpeppar.

4. Servera soppan och toppa med avokadoröran och räkor.

Soppan får en extra sting av den pepparkryddade avokadon och vill man så kan man ta avokadoröran vid sidan om på tex ett knäckebröd.

Jag valde att ha avokado i både soppan och äta en halv avokado med lite av röran och räkor på toppen idag.

Mätta och belåtna sitter vi nu och planerar för hur vi skall möblera om i barnens rum då de vill ha lite nytt . Nytt eller nytt är väl fel att säga för de får behålla sina gamla saker/möbler men på andra platser.

Satt härom kvällen och sorterade kläder och förstod inte hur de redan växt ur byxor och tröjor på längden, men då jag i går gick igenom en massa kort så såg jag ju att kläderna hängt med ett bra tag fast det känns som igår jag köpt dem.

Så det är ju inte så konstigt för barnen har ju växt så det knakar på ett år. Hänger inte riktigt med känner jag.

Hoppas att ni har en skön tisdag där ute i ett vintrigt januari.

 

2 comments on “Skynda är ett fult ord.

  1. Men allvarligt Mariette……Dina recept är gudomliga och bilder så vackra att jag helt plötsligt blev hungrig igen – trots att jag nyss åt.
    Du är FAB!!!!

    Kram Mia

  2. Tack Mia. Huvudet sprudlar av ideer just nu men inget
    blir gjort känns det som…. Vill så mycket men gör så lite… ja, ja det släpper väl snart. Kram

Kommentera

