LcGi får det bli!

Känner att jag är ute på hal is och inte vet vilket ben jag skall stå på. Ta beslut som rör framtiden och som kommer påverka mig positivt borde väl vara lätta att ta. Eller hur?

Jag har genom åren använt alla metoder för att äta hälsosamt och vissa har fungerat bättre än andra och så är det väl för oss alla. Nu har jag hamnat i det läget att jag opererat bort gallan och kan inte äta bastant och fet mat så Lchf går inte att köra fullt ut så det får bli en light variant av recepten.

Att plocka lite här och lite där för att få en balanserad kost som passar kroppen har lett mig in på ett spår att följa LcGi som jag kallar det med en massa egna recept och måltidskombinationer som gillas av hela familjen.

Nu är bara frågan finns det något som är LcGi likt redan och kan göra vardagen lättare utan att jag behöver omvandla allt själv?

Tar tacksamt emot tips!

LcGi har för mig blivit att ta bort så mycket socker som möjligt och hitta altenativa livsmedel med LCHF men behållt frukt och de grönsaker/rotfrukter som GI recept tillåter.  I stora drag.

Baka med mindre kolhydrater och använda tex mer mandelmjöl och fiberhusk i bröd och bakverk som annars kräver mycket vetemjöl.

Håller på att experimenterar för fullt och jag har lyckats med ett och annat guldkorn.

Att äta lagom mänger och regelbundet är det jag jobbar på och till det att komma igång med regelbunden motion.

Så medan jag spinner vidare på mina ideer så släpper jag ut barnen på hal is….

En underbar dag på Is på Heden i värmande solsken. Bättre kan det inte bli.

Middag idag efter vår utflykt till isen blev Champinjoner med strimlad biff.

Delade morötter och stekte med lök, purjolök och gräslök och gröna ärter. När de mjuknat la jag i strimlad lövbiff .

Tog fram grytan och la i hela champinjoner och stekte i lite smör. Kryddade med oregano, salt och peppar.

När champinjonerna var mjuka la jag i köttet och grönsakerna i grytan och hällde på lite grädde så det blev krämigt.

Till detta åt vi en grönsallad.

Champinjonerna hade tuggmotstånd och mättade gott så ingen av oss saknade potatisen.

Nu skall vi ta fram symaskinen och förvandla en urväxt mysjacka till lite roliga saker. Visar vad senare.

Ha en fortsatt bra tisdagskväll.

 

 

 

 

One comment on “LcGi får det bli!

Kommentera

