Semlebröd vs Semlebullar

När slutresultatet blir något annat än vad som var tänkt ifrån början kan det många gånger bli 1000 gånger bättre.

Skulle göra mig till igår när barnen och maken somnat och baka bröd och semlebullar till helgens kalas.

Allt började så bra med Grahamsbullar som gick helt enligt planerna.

Sedan var det dax för semlebullarna som jag gör efter vanligt vetebrödrecept men då tog vetemjölet slut. Det enda mjölet som fanns hemma en sen måndagskväll var Grahamsmjölet så det åkte ner 2 dl grahamsmjöl i bulldegen.

Resultatet blev en lite grövre vetebulle som ni ser här.

Rullade degen till små bullar och slutresultatet blev en  grov Grahamsbulle och en halvgrov Vetebulle

Båda blev otroligt saftiga och goda. Men till semlor passar nog inte den halvgrova vetebullen , så den får bli till hamburgerbröd och den kommer passa så bra till det ändamålet.

Ett annat gott slutresultat blev mitt semlebröd med grönsallad och keso.

 Gröpte ur bröddegen och fyllde med hackad grönsallad

På med lite keso och semlebröd locket och kvälls semlan var färdig

Ljuvligt god på kvällskvisten

Kunde inte motstå en liten kvällsmacka igår  när de var nybakade och varma.

Så igår blev det alltså semlebröd istället för semlebullar men det smakade 1000 gånger bättre.

Ha en skön tisdag där ute!

 

8 comments on “Semlebröd vs Semlebullar

  1. Det hände mig också, i söndags, inget vetemjöl hemma utan bara dinkelmjöl.

    Eftersom bilen är sönder gick det inte att bara köra iväg och handla nytt – så jag fick hälla ut jästen och sockret.

    Du lyckades ju mycket bättre! Ser väldigt gott ut!

    Kram

  2. Mmmm. Ser hur gott ut som helst. Ett gott misslyckande då 😉

    Vad gulliga ungar du har förresten. Arvid skulle säkert gilla att leka med dem också. Kommer vi till Götet så tittar vi förbi helt enkelt!
    Kram på dig

  3. prästgårdsdröm: ja, så kan det gå. Hade jag inte redan hällt i den mängd vetemjöl jag hade , så hade jag nog hällt ut jag med. Nu hade jag ju tur denna gång att det gick att kombinera och fick ett helt annat ändamål. Kram

  4. feministmorsan: misslyckande när det är som bäst om man säger som så. Klart ni tittar förbi och stökar runt när längtan till Götet blir för stort. Kram

Kommentera

