Är det inte naturligt att amma?

Sitter återigen framför Kvällsöppet och lyssnar på debatten om amning och inser att det mest naturliga i världen är ett stort stress moment i dagens samhälle. I andra delar av världen överlever inte barnen om de inte får sina droppar mjölk av sina utmärglade mammor.

Stress stress och åter stress ialla situationer när det gäller barn och föräldrarskap idag.

Stanna upp och njut kära mammor. Ni har skapat det mest fantastiska i världen, ett nytt liv !

När jag födde mitt första barn i vecka 33 så lämnades jag ensam på rummet med en liten medicinkopp i plast där jag skulle försöka pressa ut de första dropparna råmjölk.

Dottern hade jag bara sett i all hast innan de körde upp henne till neo-avd på Östra och nu satt jag här med maken på en plastig madrass och klämde på ömma bröstvårtor och kunde inte i hela världen tänka mig att min första förlossning skulle sluta så här med en plastkopp i ena handen och en öm bröstvårta i den andra.

Min tanke om förlossningar var att barnet skulle läggas upp på magen och buffa sig fram till bröstet som det mest naturliga i världen.

Men nu fick jag istället skriva på ett papper om att min förtidigt födda dotter fick lov att sondmatas med andra kvinnors inlämnade bröstmjölk för att få en bra start i livet.

När jag satt där och pressade eller mjölkade så sa barnmorskerna att de första dropparna var livsviktiga för dottern och gud vad jag kämpade för att få fram den där råmjölken.

När jag äntligen fått fram pyttelite så var det dags att träffa dottern för första gången och jag fick åka upp till hennes avdelning och sitta där med henne i flera timmar tills mina fötter var stora som elefanternas av allt vatten som samlats. Ont som f*n hade jag men så ljuvligt det var att sitta där med mitt lilla knyte i famnen och bara snusa bebis.

Nu fick jag inte stanna på sjukhuset utan fick lämna kvar dottern på kvällen och åka hem med en bröstpump i famnen istället och herregud vad konstig känsla det var.

Fick ett schema med amningstider var 3dje timme dygnet runt och det följde  till punkt och pricka , men att första natten sitta hemma utan sin bebis och pumpa utan att det inte kommer något var ett rent helvete för ingen hade sagt att det kunde ta flera dagar innan mjölken kom.

Jag ville ju bara göra det som kändes bäst och för mig var det att ge mitt barn min egen mjölk istället för någon annans.

Minns inte att det pratades om ersättning när det fanns en bröstmjölksbank att tillgå på sjukhuset så föll det sig naturligt.

I två veckor satt jag var tredje timme och pumpade och för varje deciliter som ökade i flaskan ökade min självkänsla om att jag skulle fixa det här tillsammans med min dotter som efter två veckors sondmatning började utveckla sugtekniken och när dottern ökade i vikt efter amningtillfällena så fick jag stanna min första natt på sjukhuset och äntligen ta hand om min dotter själv. Stor glädje.

När läkarna såg att amningen fungerade under natten så fick vi åka hem över helgen och om dottern ökat i vikt skulle vi bli utskrivna på måndagen och gissa vad ? Det blev vi!

Allt kämpandes i min ensamhet lönade sig när dottern väl började amma och vi fick komma hem.

Sedan ammade jag henne tills hon var lite över året och hon inte längre ville.

Sönerna har jag ammat i ett halvår och sedan har det fallit sig naturligt att de föredragit flaska och riktig mat.

Att inte göra en sådan stor grej av det tror jag är det viktigaste vare sig du ammar eller väljer flaska och låta det ta den tid det faktiskt tar att få fram den första bröstmjölken istället för att stressa upp sig och tro att man misslyckats att ge sitt barn  sin  första näring.

Så min första egentliga negativa erfarenhet av amning blev till något positivt inför näst kommande barn för jag visste att det tar tid och trots bvc kurvor och deras oro för viktnedgång så tog jag det lugnt och efter någon vecka så vände det uppåt igen och fungerade så länge sönerna själva var nöjda.

Stress och åter igen stress är dagens energibov och jag önskar att fler lyssnar på sin kropp och inte på media.

Hur jag än vrider och vänder på dagens debatt i Kvällsöppet ,så är det just det att det mest naturliga i vår värld- att amma- är det största stressmomentet i att vara mamma idagens samhälle.

Att barnmorskor rör vid brösten och för bebisens mun mot näringen var enligt någon till och med stressande för bebisen!?!

Så nu pratar de t.o.m om stressade bebisar. Var skall detta sluta?

Önskar bara att det inte gjordes en sådan stor sak av det som är det naturligaste i världen och inte fick det till att det skulle vara någon som förknippas med stress ,ångest och förlossnings depressioner och se det för vad det är att ge sitt barn föda via bröstet lika naturligt som via navelsträngen i magen.

Att det sedan inte fungerar att amma eller att man själv väljer att inte göra det är en annan aspekt för då har man bestämt sig och gjort sitt val och är stark i sitt beslut.  Då ger man sitt barn ersättning och de växer sig stora och friska på det.

Jämnställdhet, Feministiskt att pappan ger  flaska osv argumenten tar ändå inte bort det mest naturliga i världen både inom djurlivet och människolivet att dia/amma sina nyfödda i mina ögon.

 

 

2 comments on “Är det inte naturligt att amma?

  1. Jag blir helt galen av den här ”ammabaraomduharlust”-inställningen.

    Det är väl klart att man ska ge sina barn det absolut bästa!
    Ingenting får längre kosta något eller kännas eller göras om det känns lite motigt!

    Det måste vara Emblagenerationen.

    Hur ska dessa arma människor kunna hjälpa sina barn genom livet om de tror att amma är det jobbigaste???

    Om man nu av något speciellt skäl inte kan amma – då är det säkert helt OK med flaska. Men det måste ju vara ett andrahandsalternativ.

    Detta gör mig så upprörd!

    Bra skrivet!

    Kram

Kommentera

