Med Palladium genom USA.

1994 var året då jag gick ut nionde klass och lämnade tryggheten bakom mig i det lilla samhället jag växte upp med samma klasskamrater i nio år för nya utmaningar och erfarenheter.

En av mina bästa vänner ifrån skoltiden och jag lyckades övertala våra föräldrar att få åka till USA och tågluffa i sällskap med hennes pappa som rest i USA flera gånger tidigare.

Ett äventyr som bara inte gick att gå miste om.

När sommarlovet börjat gav vi oss iväg med våra packningar och lyckan var stor.

Hur kom jag att tänka på detta just nu?

Jo, det skall jag komma till för det hela började med att jag för en vecka sedan såg att skoaffären var full av skor av märket Palladium som var mina favorit skor av alla i tonåren. Lite nostalgi och jag kunde inte stoppa mig ifrån att sätta fötterna i ett par.

Och kvar på fötterna blev de! Så sköna att gå i även för en 35årings fötter!

Hörde personalen diskutera om hur bra Palladium säljer i Göteborg, så de hade sålt ut lagret och fått skor hitskickade ifrån Stockholmsbutikerna för där säljer de inte alls. Ett Göteborgs fenomen med andra ord!

Sedan gick jag in och läste på Bloggmorsorna en ny fantastisk bloggportal  som ni bara måste kolla in och där hamnade jag via länk på Malins sida A piece of Malin .

Det visade sig att Malin precis som jag hamnat i samma situation med lite skonostalgi gällande Palladium.

Vad som hände sedan var att jag och killarna igår var nere i källarförrådet och skulle hämta två små bokhyller till dotterns alla böcker som växer på hög nu när hon börjat läsa själv.

Killarna hittade en kartong med lite fotoalbum och vi satte oss på golvet och kollade igenom innehållet och där låg mina reseminnen ifrån tågluffen i USA 1994.

Fotoalbum och resedagbok fulla av minnen.

Flygbiljetter till New York och tågpass.

Tågpasset gällde 15 dagar på Östkusten.

Tågbiljetter över vår rutt. New York- Niagarafallen-Boston-Washington- Florida- New Orleans- Chicago.

Dagboksanteckningar över resan med ett minne ifrån Boston där vi tjejer utforskade staden på egen hand ,men inte hittade rätt direkt , så vi fick hjälp av en snäll busschaufför som stannade bussen , klev ur och frågade en polis om vägen då han inte kände igen adressen.

När han fått klart för sig vart vi skulle släppte han av oss trotts avsaknaden av busshållsplats. Det var ett minne det av en hjälpsam busschaufför.

 Här är de då alltså mina Palladium som tog mig många mil med ryggsäck på ryggen genom USA 1994.

En resa jag alltid kommer minnas och som gav mersmak då jag återvänt till USA vid ett flertal gånger genom åren som gått.

Ett av det bästa med att vara i USA 1994 var att det var Fotbolls VM  och vart vi än åkte var det fullt av glada festande människor på gator och torg. Vi satt på olika matställen och kollade sverige matcher. Oförglömliga minnen.

Och vem har väl glömt denna låt som tog oss med och Grävde Guld i USA!

En sommar med glädje som jag kommer att bära med mig genom åren och det är roligt att det finna minnen sparade nu när barnen börjar bli nyfikna på vad vi  gjorde när vi var yngre.

Så ett kärt återseende av mina favoritskor i skoaffären ledde till en pappkartong i källaren med minnen ifrån sommaren 1994 och till en liten nostalgitripp.

Jag har inte varit i USA på några år nu och det börjar bli dags känner jag att återse släkt och vänner over there, så snart hoppas jag på en resa. Undertiden samlar jag resetips  om New York och har hittat de bästa hos Rosita och hennes reseinspirationsforum.

Dessa shoppingtips i New York ifrån en trebarns mamma till en annan kan bara bli hur bra som helst. Kolla in dessa tips och du vet direkt vart du skall gå i denna världsmetropol för att hitta det bästa för alla plånböcker. Tack för detta Rosita.

Nu lockar det ännu mer med en resa.

Ha en skön lillördag därute.

4 comments on “Med Palladium genom USA.

    • Ja, visst är det bra att jag har familj på maken sida lite överallt i USA så det är nästan bara att blunda, peka på kartan och åka dit fingret pekar 😉
      Bilat ifrån Shreeveport till Los Angeles , så det är ju genom halva USA på tvären och så tåg då genom östkusten blir USA på längden 🙂 Ett land med många fantastiska natur upplevelser.
      MAn kan uppleva hur mycket som helst. Kram

Kommentera

