Så här ligger det till.

Om barnen fick bestämma skulle de vilja äta denna cupcake till frukost, lunch och middag och även avsluta med en till kvällsmat.

Det skulle ju naturligtvis inte fungera rent näringsmässigt och tandtrollen skulle snabbt titta fram och gräva sig en grop i tänderna.

Nu fick ju barnen se bilder ifrån min dag i går på Bloggforum och vad gör inte jag om inte äter sötsaker ifrån morgon till kväll.

En sådan dag kan ställa till det ordentligt.  Barnen gör ju inte som jag säger utan som jag gör. Eller hur?

Så för att försöka mildra skadan lite, så blev dagens middag en läcker Lasangettecuppis och barnen åt med stor aptit upp denna läckerbit.

Lassangettecuppis:

Ingredienser:

250 g lasagnetter el. annan pasta

Köttfärsröran:
250 g blandfärs

2 st lök, hackad

1 vitlöksklyfta, finhackad

1 köttbuljongtärning

3 msk chilisås

400 g krossade tomater

2 msk tomatpuré

½ tsk salt

1 krm peppar

½ tsk basilika

½ tsk timjan

Ostsåsen:
2 msk margarin

¾ dl vetemjöl

7 dl standardmjölk

1 tsk salt

1 krm peppar

2 dl ost, riven

 

Gör så här:
Lägg lassangette bitarna i cupcakes former som står i en cupcakesplåt för att hindra att de välter och köttfärsröran rinner ut.

Häll över köttfärsröran och fyll formen nästan ända upp så formen känns stabil.

 
Köttfärsröran:    

Fräs löken och vitlöken.

Tillsätt färsen och bryn den.

Häll i dom krossade tomaterna och koka upp röran tillsätt kryddorna.

Om du har färsk basilika och timjan ta i dom i slutet.

Koka på svag värme 15-20 minuter.

Ostsåsen:
Smält margarinet till ostsåsen och rör i mjölet.

Tillsätt mjölken, rör om och koka såsen 5 minuter.

Rör om då och då.

Tillsätt salt, peppar och ost.

Fördela färsröran på pastan och häll över såsen och rör om lite.

Grädda i 200-225 grader ca 15 minuter eller tills lassangetten känns mjuk.

Smaklig måltid

 

Har många gånger fått frågan hur det kommer sig att jag gått ifrån att baka till att laga lite funny funky food som jag kallar mina små skapelser i köket och anledningen är just denna att vi inte kan leva på sötsaker och att mat är roligt.

Barnen och jag har roligt i köket och med många måltider per dag som intas hemma eller i matsäck så var jag på väg att tappa all lust till att vara i köket men så började vi skapa tillsamman och glädjen för maten kom tillbaka.

 

 

7 comments on “Så här ligger det till.

  1. Tack för fantastiskt tips!! Tror minsann att det skulle kunna gå hem här med!

    Jag känner som du, att man inte kan leva på sötsaker, vilket fått konsekvenser för mitt bakande. Men jag ska se om jag kan hitta ny inspiration i att ta efter dig lite.

  2. Härligt, härligt men farligt! 🙂
    Mat ja, jag tycker det går lite i vågor. Ibland är det så kul att skapa i köket och ibland vill jag ha klippkort på McDonalds.
    Kram

    • Ja, och du det fungerar med alla maträtter. Fiskgratäng med en liten topp av potatismos (kan göras i olika färger) ser så gott ut att det slinker nog ner en till Arvids ”kaffe” .
      Aldrig fel att prova. Svårt med matvägrare. Kram

Kommentera

