Att lära med mat

Igår var det Sebastians stora dag att i över en timme få vara i skolan och träffa blivande klasskamrater och pedagoger .
En mycket stolt 5åring vaknade förväntansfull och lycklig igår och jag lovar att han sken i kapp med solen.

20120522-201253.jpg

Att lära skall vara kul och inte nödvändigtvis bara i skolbänken.
Här hemma leker vi fram kunskaperna på ett lätt sätt så att barnen igentligen inte tänker att det är kunskaper de bär med sig genom livet och bygger vidare på i skolan.
Jag har ingen som helst utbildning i pedagogik utan försöker bara fånga upp det som barnen är intresserade av för ögonblicket.
Just nu är det former som intresserar killarna och fotbollskonerna är alltid med ute när de leker.
De cyklar slalom , dribblar boll, leker kycklingar med dem som näbbar, syltor och högklackade skor. Ja listan kan bli lång.

Så då passar jag på att leka in formen triangel som påminner om en kon form.

Dagens kvällsmål blev denna:

20120522-202445.jpg

Barnen börjar genast plocka i bitarna och jämföra storlekarna , tjocklek, färg och kommer fram till att alla har samma form och blir genast nyfikna på vad det är för form.
Storasyster är snabb med att svara och förklara att det är trianglar.

Storasyster är glad när hon kan lära och hon vill gärna bli lärare i framtiden så hon har många år på sig att träna och leka sig igenom kunskaps djungeln.

Att lära skall vara kul!

4 comments on “Att lära med mat

  1. Vad du är duktig!!! Du är liksom värsta superföräldern, jag vet liksom inte vad jag ska göra för att nå upp till åtminsone hälften av din pedagogiska klokskap när det gäller dina barn.

    Kram

    • Fina du , klart du gör. Bara jag som skulle bli väldigt rastlös hemma med barnen om vi inte fyllde dagarna med aktiviteter som roar både mig och barnen. Jag kan inte sitta och bara vara som jag så många gånger önskar.
      Kram

Kommentera

