Barnens Paris.

Midsommar helgen i Paris var ett härligt break ifrån vardagen här hemma och vi fick en rolig resa helt på barnens villkor.

Att resa med barn är en utmaning i sig och att hela tiden fånga upp , se signaler och avleda innan gnäll och bråk uppstår är en heltids tjänst som tar på krafterna. Man vill ju inte vara helt slut innan man är framme.

Vi brukar välja att flyga på kvällar eller nätter när vi flyger långt för att hamna i så normal dygnsrytm som möjligt .

Med en flygresa på 2 timmar till Paris så valde vi ett eftermiddagsflyg för att hinna lämna hunden på pensionat och allt som dyker upp på vägen.

Väl på flygplatsen lekte barnen och sprang av sig så på flyget hade vi tre barn som somnade innan vi ens lyft vilket medförde att maken och jag kopplade av och sov vi med. Länge sedan vi alla tog en eftermiddags tupplur tillsammans.

Efter 2 timmar i luften var det en glad och pigg familj som landade och barnen rusade för att hämta en karta över Paris för att ha koll på vart vi var.

Tre barn, tre stora kartor, tror ni vi såg barnen bakom allt papper? De hade att göra i taxin iallafall som för övrigt hade bilstolar till barnen vilket var ett stort plus i en storstad med all trafik.

Väl framme på vårt hotell Hilton Arc de Triomphe fick barnen ett glatt mottagande med varsin liten present som de uppskattade väldigt mycket.

Kepsar som blev välanvända under helgen och ett bra minne för oss att komma ihåg vilket hotell vi bodde på. Minnet är kort ibland!

En härlig utsikt ifrån hotellrummet på en grön bakgård hade vi men jag vågade inte öppna fönstret mer än en gång för det första minstingen gjorde var att hänga sig över räcket och titta ner vilket fick mig att snabbt stänga igen och ta det säkra före det osäkra.

Hotellet doftade så gott av dessa dofter som stod över allt och nu fuderar jag på att skaffa någor liknande hem. Om jag hittar.

Även vi doftade gott hela helgen av hotellets spa sortiment på rummen. Produkter ifrån PeterThomasRoth med doft av grapefrukt. En härlig Unisex doft som jag måste se om man kan köpa här hemma.

En härlig fredagskväll i Paris och vi tog en promenad ut för att äta en god middag med 5 olika rätter vi delade på för alla vill ha det den andra beställer och alla vill ha olika saker på samma gång. Komplicerat men väldigt enkelt när man är på en restaurang där bordsskicket inte är a och o.

En sommar god Margaritha firade vi midsommar med och sedan vandrade vi hem genom Paris gator för att sova gott.

Det var inga problem att få barnen att gå för gatorna var fulla av motorcyklar och sportbilar så de var fullt upptagna med att kolla in vad som fanns bakom nästa gatuhörn.

Efter en god natt sömn och en härlig sovmorgon var det dags för en alldeles ljuvlig frukostbuffe och det fanns verkligen något för alla.

Lördagsmorgon eller förmiddag för klockan var 10.30 när vi kom iväg till frukostbuffen. Inte van att sova så länge, men skönt var det.

Resten av lördagen spenderade vi på Paris huvudgata Champs-Elysees där det vimlar av exklusiv shopping och trendiga restauranger men det var inget som lockade barnen men till deras stora glädje fanns det mängder av bil utställningar och detta älskade hela familjen.

Fräcka bilar i mängder men lite glitter och glamour ville vi ju också ha så en sväng in på Swarovski var inte helt fel och dottern förälskade sig i allt även denna trappa som hon gärna skulle ha hemma.

Maken köpte nya glasögon som var färdiga på tre timmar så lite nytta med nöje hade vi också för barnen hade väldigt roligt när de provade barn solglasögon värda allt mellan 1000-3000 kronor så prova var det som gällde och inget annat hur mycket de än ville ha för var ligger de imorgon ?

Killarna köpte sig varsin klocka och var så glada över att det gick att snurra på urtavlan runt klockan för klockan i sig kan de ju inte läsa av än.

När killarna började klättra i lyktstolparna var det dags att sätta sig på en sightsingbuss och se mer av Paris och det var barnen väldigt glada för som började tröttna på affärer och allt folk som rusade runt med kameran däribland mamma som de tyckte kunde fotografera lite hus och byggnader istället för dem.

Sightsingturen började vi vid Triumfbågen och sedan tog bussen oss runt i Paris och precis överallt fanns saker att se på och här kommer ett litet urval av vad som barnen fastnade för på vägen.

Minstingen lyssnade på guidade turen på Tyska hela vägen och var så nöjd så. Älskade ungen!

När Eiffeltornet tornade upp sig så gick vi av bussen och tog oss en liten promenad för att se detta torn på lite närmare håll.

Men först så fick magen lite goda crepes med nutella och banan. Är det semester så är det. Underbart gott för stora som små.

Dottern köpte sig en Paris jacka med lite paljetter och glitter som hon älskar.

Nedanför Eiffeltornet hade de en karusell som barnen åkte ett par varv i.

Sedan var det lite kul på hjul som gällde innan vi kom fram till Eiffeltornet.

Sedan var vi nedanför Eiffeltornet och då det var minst två timmars kö för att ta sig upp i tornet så valde vi att se det nerifrån och upp istället.

Dottern köpte en Eiffeltornsring som minne ifrån resan .

Sedan var det dags att sätta sig på sightsingbussen igen med lite förfriskning med iste som smakade så gott.

Då var vi på väg igen och här följer lite bilder på det barnen gillade i Paris.

Vila gjorde barnen i omgångar för att orka hålla igång och se allt som Paris bjöd på.

En härlig solig kväll i Paris och vi närmade oss slutet på sightsingturen och när vi var tillbaka vid Triumfbågen gick vi runt lite på huvudgatan Champs-Elysees och hamnade i mer bilbutiker där barnen lekte med mängder av andra barn och det var så nöjda med att få ratta alla olika bilar.

Griffeltavla i bilen någon?

Efter all lek i bilbutikerna åt vi en sen middag och sedan avslutade vi dagen på Champs-Elysees med ett besök på Laduree där vi köpte lite gott med oss till hotellet.

När vi gick hem genom Paris råkade vi ut för en ficktjuv som försökte ta makens kort och telefon men som tur var så är maken vaken och slår bort mannens hand innan han hinner ta något.

Mannen kom fram och började prata fotboll med killarna på engelska och latja runt lite för de vet ju hur de skall avleda , men som tur var så gick allt bra och mannen försvann snabbt i en väntande bil utan några av våra tillhörigheter.

Istället avslutade vi med lite mys på hotellrummet.

En härlig dag i Paris och vi somnade alla gott och vaknade utvilade efter en lång sovmorgon till ännu en dag i barnens tecken.

Efter den fantastiska frukostbuffen som vi precis hann till innan den stängde vid 11.00 så åkte vi till Jardin des Tuileries som är en park utanför Louvre museet där de hade ett lagom stort tivoli för barnen och då det regnade lite lagom så blev det en perfekt avslutning på helgen i Paris.

Vid PariserHjulet tog Tivolit slut och vi sa hej då till Paris och efter att hämtat packningen på hotellet så åkte vi till flygplatsen där det fanns roliga tv spel med biltävlingar som maken och killarna roade sig med innan planet lyfte och tog oss med tillbaka till Sverige.

En helg helt i barnens takt vilket gjorde resan så lugn och utan stress vilket uppskattades av oss alla.

Barnens Paris!

6 comments on “Barnens Paris.

1. Låter som ni hade det fantastiskt, vi var där när lilla M var 4 månader, det var mycket bärande på vagn i tunnelbanan upp och ner samt lite trångt att få in vagnen på alla små restauranger, inget för de bekväma men vi hade det underbart. Firade nyårsafton i badkaret med champagne vi tolvslaget och fick härliiga små pauser när vår son behövde det. Att resa med barn är annorlunda men jag älskar det. Själva var vi i Berlin nu under midsommar, alltid kul att resa men jag har många städer jag föredrar framför den.

2. Så härligt!
    Trappan skulle jag också kunna ha hemma! 🙂
    Tråkigt att det var en sån lång kö till Eiffeltornet.
    Den rosa limousinen gillar jag
    Tack för alla underbara bilder du lagt upp.