16års slit och här är vi idag!

För 16 år sedan startade maken och jag vårt första företag och köpte en livsmedelsbutik på ett torg i Göteborg.

Vi slet dag och natt tillsammans med 4 anställda och vi lärde oss genom ett och annat misstag att driva företag är något man måste ge 200 procent av sig själv för att lyckas i det långa loppet.

Genom åren har vi ägt stora och små livsmedelsbutiker och innan första barnet föddes 2004 gav vi allt och lite till ( vet igentligen inte hur vi orkade) för att driva en Kötthall i utkanten av Göteborg.

Succén var ett faktum, vi expanderade och medan maken skötte kontorsdelen så hade jag hand om butiken och kontakten med kunderna.

Kunder som alltid har rätt, även om man ibland ville slänga köttfärsen i ansiktet på dem när de så öppenbart stod och ljög en rätt upp i ansiktet.

Men kunden har alltid rätt och med det tänket kommer man långt.

När jag blev gravid fick jag inte längre arbeta med rått kött enligt barnmorskan så jag tog det säkra före det osäkra och började jobba på kontoret istället.

Köpa och sälja kött per telefon och packa och ta emot leveranser blev mina nya arbetsuppgifter.

Köttimporten växte sig större och större. Så efter att dottern föddes sålde vi butiken , hade ett flexibelt kontor och reste mycket samtidigt som maken jobbade.
Tackar vet jag dagens teknik.

När andra barnet föddes 22månader efter dottern så var vi i Sverige i två månader sedan flyttade vi ner till Dubai för att ge oss in på köttmarknaden där borta.

20120711-190705.jpg

En erfarenhet rikare flyttade vi tillbaka till Sverige och strax efter föddes vårt tredje barn. 15 månader efter andra barnet var vi alltså trebarnsföräldrar med eget företag.

Vi öppnade ett kontor med kyl/fryslager och bedrev vår verksamhet därifrån.

Jag var dock mer hemma med tre små blöjbarn som krävde mer och mer för varje dag så tillslut blev jag hemma på heltid.

Något som jag älskar och värderar högt för de här åren med barnen har gett så mycket tillbaka.

20120711-194521.jpg

Provade att ha en butik i Östersund vid gränsen till Norge och vad vi sålde kött, men det var ohållbart i längden med kontor, butik och småbarn hemma som ville ha mer och mer tid av båda föräldrarna.

I vintras köpte vi vår egen kontorsfastighet med kyl/frys laget och produktion så hela våren har gått i ett raskt tempo för oss alla.
Lite för snabbt.

20120711-194948.jpg

20120711-195005.jpg

20120711-195025.jpg

20120711-195036.jpg

20120711-195058.jpg

Hela våren har varit en balansgång med trotsiga barn , som vägrar sova innan pappa är hemma , trött make och en familj som skall fungera trots allt som händer runt omkring.

Hjulet har snurrat lite väl fort känner jag och denna sommaren vill jag bara hitta lugnet genom att leva i nuet och hitta en balans som passar oss alla för summan av det hela är att det tar på ens krafter att vara småbarnsförälder och egenföretagare.

Båda delarna kräver 200 procent engagemang och vad händer när man når 100 procent som igentligen är max?

Att vi i all år gått vår egen väg och satsat på manuella charkdiskar i butikerna medan de flesta butiker tog bort sina och körde färdigpackat.
Är jag så glad för idag då vi efter 16 års hårt slit står här idag med tre underbara barn och en verksamhet som maken driver med mig i bakgrunden.

Så nu i grilltider så passa på att köpa kött ifrån Quality Meat, så blir grillningen till en njutning.

20120711-201958.jpg

Denna bloggen handlar ju i första hand om min vardag med barnen och då maken gärna inte vill vara med på bild så känner jag många gånger att han inte finns med i vår vardag men i verkligheten så är det genom honom och hans engagemang i familjen och företaget som gör att vi får allt att fungera hemma och på företaget.
Att jag kan vara hemma med barnen (även ett litet företag i sig) och få dela deras vardagliga betraktelser ur deras synvinklar är jag så tacksam för.

Ett givande och tagande som engagerar hela familjen för ingen framgång i världen kan mätas med den kärlek som barnen skänker oss genom att berika våra liv.

Så mycket att vara tacksam för och att ta vara på varje ögonblick och leva i nuet är vår melodi.

20120711-204404.jpg

3 comments on “16års slit och här är vi idag!

  1. Tack för att vi får dela din livshistoria. Jag är och har alltid varit djupt impad av dig, ditt engagemnag och din uppfinningsrikedom. Och min make finns ju inte heller med så mycket i min blogg, av samma anledning som din. Men du, Quality meat – var hittar man det? Jag känner inte direkt igen loggan. Finns det inte på vischan här hos oss?
    Kram Mia

Kommentera

