Att börja om…

Att vardagen lunkar på i sin trygga takt när man är småbarns förälder har jag levt i under åtta år och funnit tryggheten i att varje dag är den andra lik på sätt och vis.
På gott och ont.

Mest på gott då det är en fantastisk period när barnen tar sina första steg ut i denna värld och upptäcker minsta lilla dammpartikel som guldkorn i tillvaron.

Under åtta år har vi rest runt i världen , sökt efter andra ställen att sätta bo men alltid återvänt till just tryggheten i Sverige när man är småbarnsförälder.

Men nu sedan ett år tillbaka när dottern började förstaklass och vi blev mer bundna till vardagen så har jag mer och mer börjat längta efter något mer än bara vardagens vanliga trygga lunk.

I september förra året var vi i Dubai och hade en underbar semester och jag vet att vi varit lyckligt lottade som rest mycket med barnen under dessa åtta år sedan vi blev föräldrar.

Men detta året är första vintern i Sverige på många år utan en resa till solen och jag lovar att det har påverkat mig att vara i ett kallt och mörkt Sverige då jag inte alls har varit på samma humör som tidigare år.

Att känna solen , värmen och sanden mellan tårna är så underbart och jag saknar det så.

Jag till och med provade en sommarklänning idag ifall att … bara ett tillfälle skulle dyka upp!

20120821-163954.jpg

Det blev dock inget köp då jag igentligen älskar hösten och de kläder som kommer med ljumna september dagar.

Så med mig hem idag fick jag istället en långklänning, höstjacka och skor som jag kommer använda flitigt.

20120821-164358.jpg

Så nu har jag bestämt mig för att börja om igen och njuta av hösten och unna mig mer än besök till lekparken i joggingskor.

Med två barn i skolan och en 4åring hemma som är spindelmannen för hela slanten så kliar det i fingrarna efter att ta sig an nya utmaningar som berikar en redan betydelsefull vardag som hemma mamma.

20120821-165144.jpg

Minstingen vill ha fruktstund varje morgon i skolan som storasyskonen så vi sitter en stund i kapprummet och äter vår frukt innan vår dag börjar.

Sedan väntar igentligen ingenting men alltid händer det något i en storstad som Göteborg.

Idag var det fika , shopping och sushi på bryggan hemma som underhöll oss på förmiddagen.

Skolbarnen blev hämtade av mormor och har haft en rolig eftermiddag tillsammans.

Att börja om denna hösten med bara ett barn hemma är en stor omställning för både sonen och mig som är vana vid att vara med syskonen hela sommaren.

Att börja om denna hösten med klackar på skorna är också något nytt som jag inte sprungit runt i på många år men sakta börjar min sko samling växa med klackar.

20120821-170554.jpg

Att börja om denna hösten och göra saker annorlunda för att inte hamna i samma sinnestillstånd som senaste vintern är nog bästa medicinen.

Att börja om och finna spänningen i den trygga vardags lunken är mitt mål , så känslan av att hela tiden längta bort till något nytt inte växer sig starkare , då vi lever här och nu .

Att börja om helt enkelt med facit i hand ifrån förra vintern så skall det väl inte vara så svårt ?

Så att börja om med tränings skorna till gymmet och klackarna på till vardags så kommer jag upp några centimeter och ser saker ifrån ett annat perspektiv eller hur ?

Små saker som gör livet värt att leva fullt ut!

20120821-172324.jpg

4 comments on “Att börja om…

  1. Ja, vilken omställning vännen. Ni inställning verkar dock vara toppen och jag är äsker på att du med ditt fokus kommer att måta höst och vinter på bästa sätt.
    Kram Mia

  2. Härligt att du kan känna dig tillfreds med att vardagen med skola kommer in i livet med stormsteg och du är ju fantastisk på att kunna lyfta fram det lilla som något underbart, allt från födelsedagar till en promenad i Göteborg. Kram och ha en härlig höst

  3. Håller med de tidigare kommentarerna och jorå, livet är härligt i klackar!!
    När jag slutade dra vagn, drog jag på klackarna igen! Och du har hittat två ursnygga par, du har säkert fler men de som är med på bild gillar jag verkligen! Kram och visst ska vi ha en härlig höst! (Även havet stillar sig ibland!) KRAM

Kommentera

