Att ifrågasätta !

Att ifrågasätta varför man behöver gå i skolan har vår 6 åring börjat med så måndagen började med ett samtal ifrån skolan strax efter lämningen på morgonen.

Fabian och jag satt och fikade i stan på morgonkvisten då han missade frukosten hemma och sov en extra lång stund i stället och tur var väl det för nu var han utvilad och glad.

20120912-103545.jpg

20120912-103638.jpg

Skolan ringde när vi satt och fikade.
Ansvarspedagogen bad oss vara med Sebastian som inte var så glad, så det var bara att slänga i sig mjölken med kaffe och gå tillbaka för en dag i skolan.
Vilket Fabian var överlycklig för.

Väl framme i skolan och klassrummet möttes vi av en glad son som satt och skrev ord som började på B.

Oron jag kände när skolan ringde var som bortblåst när jag möttes av en glad son som bara hade känt sig lite ensam för han kunde ju inte skriva och vad skall man göra i skolan då?

Just det att börja ifrågasätta varför man skall gå i skolan är på tapeten nu!

För att man skall lära sig nya saker samtidigt som man har roligt med klasskamraterna brukar jag svara.

Två dagar har jag och Fabian varit med Sebastian i skolan och vi har fått vara med om så mycket roligt .

20120912-110022.jpg

20120912-110039.jpg

20120912-110054.jpg

Sebastian har fått sin första skrivbok och matteskrivbok och övat på ettor och tvåor och bokstaven B.
Letat i tidningar efter ettor och tvåor .
Klippt och klistrat.

Haft rast ute vid Kronhusparken och uppe på taket till skolan med en fantastisk utsikt över Göteborg.

20120912-110458.jpg

20120912-110511.jpg

Vi har varit med på Röris och skakat loss ordentligt och fått mattemassage på ryggen .
Att röra händerna i cirklar , fyrkanter , rektanglar och trianglar till en saga om formerna samtidigt som barnen gav varandra massage var en stund av tystnad i en annan rätt så högljudd skolmiljö.

Skollunchen tog bort alla gamla minnen ifrån min egna skoltid då Bamba inte var kopplat till något positivt .

Men barnens skola har verkligen lyckats fånga upp det här med vikten av en helhetsupplevelse vid lunchtid.

20120912-111358.jpg

20120912-111417.jpg

Måndagen bjöd på Falafel med Marockansktris , salladsbuffe och ett härligt nybakat kanelbröd.

Tisdagen bjöd på Korvstroganoff med makaroner eller ris, salladsbuffe och nybakat bröd.

20120912-111719.jpg

Jag och Fabian har nästan gjort oss hemmastadda i skolan efter två dagar och det är så skönt att se att både Sebastian och Daniella trivs så bra och att sonens ifrågasättande bara är en del av alla nya rutiner och upplevelser som måste falla på plats en efter en.

Att han aldrig varit i en stor barngrupp och gjort samma saker som 20 andra barn fem timmar i sträck är ett faktum och han har klarat det överraskande bra men det tar tid innan nya rutiner sitter.

Så vi får ge det hela lite tid och jag har hela tiden varit inställd på att sonen skulle börja ifrågasätta varför han måste gå i skolan för sådan är han.

Nu är det bara att köra på och skapa oss nya rutiner och fånga upp alla frågor, reaktioner och funderingar som rör sig i 6 åringens huvud.

Känner mig bara så lättad över att han känner sig trygg och glad i skolan och att det är kul att lära.

Rutiner är inte min starka sida ,då vi levt och tagit dagarna som de kommer,haft jobb där ingen dag är den andra lik , rest mycket och flyttat runt både innan och efter barnen fötts så det är något jag själv måste jobba på att finna tryggheten i att dagarna mer eller mindre ser likadana ut utan att jag blir rastlös.

September är min egoboost månad så Oktober får bli att finna lugnet .

Hösten har hittat hit så att klä sig i höstens färger känns helt rätt .

20120912-114429.jpg

Men jag gillar fortfarande inte att behöva ta på mig strumpor!

Önskar er alla en skön lillördag där ute !

20120912-114759.jpg

6 comments on “Att ifrågasätta !

  1. Jag hade nog satt kaffet i halsen om skolan ringt och sagt så där! Vad skönt att det inte var värre. Roligt för er att kunna få vara med. Jo, en ganska stor omställning är det ju. Härlig lunch! Enligt vår matsedel är det mycket nyheter i år och det är trevligt. T ex var det kebabens dag igår! Nä, INGA strumpor än.
    Kram och ha en fin lillördagskväll!

  2. Vad duktig han är, skriver så fint i sin bok 🙂

    Det är ändå bra att skolan ringer tycker jag även om det gått över när man kommer, då känner sig barnet trygg i att skola och hem fungerar tillsammans.

    Du är så fin i dina höstfärger

    Kram

  3. Wow, vilka fina bokstäver han skriver. Gabriel vill knappt hålla i en penna. Känner igen det där med hur mycket nytt de ska lära sig, så många nya rutiner coh så prestationer på ett sätt som det inte är på förskolan. Skolan ser jättefin ut och skollunchen likaså. Vad roligt det hade varit att besöka den skolan….
    Kram Mia

Kommentera

