Treasure hunters!

Fredagen började med en mysig hemmadag med värsta ovädret på utsidan dörren , men sedan slog vädret om och varma vindar spred sig över Göteborg.

Killarna som tröttnat på att vara hemma sprang över till farmor och jag tog min bok och begav mig ut på bryggan för att äta sushi till lunch och läsa ostört en stund.

20120914-222126.jpg

En härlig timme i solen som värmde gott och jag lyckades hitta en plats i någorlunda lä.

Mycket tankar i huvudet just nu om allt som rör barn , familjen och framförallt att man inte styr över framtiden som jag så många gånger skulle vilja göra.
Men sådant är livet och vi gör det bästa av livet i nuläget och ser till att leva här och nu.

När jag tankat lite egentid ville killarna gärna ut och röra på sig så vi gick en promenad i blåsten längst älven.

En modellbåt av Ostindiefararen i ett fönster väckte barnens fantasi om att gå på skattjakt och det var precis vad vi gjorde.

Vi begav oss ner till platsen där all drivved samlas och vad hittade killarna inte där om inte en blå smyckesask i sammet.

20120914-223116.jpg

Så spännande men tyvärr var asken tom , men killarna hittade snabbt en annan skatt , ett skal ifrån en krabba och det var ju mycket mer spännande än en smyckesask.

Medan killarna letade skatter hittade jag några alldeles egna skatter som piggade upp så här i mitten av september.

20120914-223426.jpg

Allt är inte guld som glimmar men dessa blommor med sina härliga sommarfärger sken så härligt i solen.

Vattnet ligger högt i älven och nedersta bryggorna är översvämmade vilket killarna tyckte var mycket spännande att inspektera på vägen hem.

20120914-223705.jpg

Att gå på bryggorna är något vi började göra i somras för innan har jag inte vågat med tre små barn som rusar åt var sitt håll när man minst anar det.
Nu lyssnar de mer och jag tror att denna sommar på hemmaplan har fått mig att slappna av mer och njuta av mina tre små busfrön och att de faktiskt
tar mer ansvar när jag visar att jag litar på deras omdöme mer och mer.
Lätt för att ta över beskyddar rollen.

20120914-224440.jpg

Innan vi gick hem igen tog vi vägen om vår nyöppnade fiskaffär och handlade lite fredags mys.

Killarna fick med sig en krabba hem i storleken större än det skal de hittade på bryggan , så hela kvällen har de suttit och studerat denna krabba ingående.
Inte skall den ätas upp inte!

20120914-224715.jpg

Äta och dricka gott gjorde vi desto mer av kvällens fisksoppa, skaldjursmacka, avokado med vitlökskräftsallad och annat gott och grönt.

20120914-224959.jpg

20120914-225011.jpg

20120914-225023.jpg

Till efterratt skulle det bli plättar med plommonsylt ifrån trädgården men barnen valde det till huvudrätt och åt och var så nöjda .

20120914-225152.jpg

20120914-225202.jpg

En fredag som började med storm och oväder men slutade med skattjakt och en mysig hemmakväll med familjen som är den största skatten av alla.

Nu tar vi helg och kanske blir det Monstertruck på Ullevi imorgon lördag för killarna i familjen om vädret är stabilt.

Önskar er alla en skön lördag där ute.

20120914-225948.jpg

2 comments on “Treasure hunters!

Kommentera

