Red hot chili flakes….

En helg i lugnets tecken och äntligen börjar jag varva ner inombords efter en känslomässigt stormig vår , sommar och början på hösten i år.

Att inte riktigt komma till ro och hela tiden gå på högvarv fast man igentligen vet att man borde koppla av och njuta av allt man är berikad med här i livet.

Men koppla av är inte min starka sida och kommer aldrig bli till 100 % , men jag övar på att varva ner för allas bästa för att finna lugnet och tryggheten i mig själv och framför allt vem jag är ?

Jag är inte längre undersköterskan som jobbade på tre olika timmanställningar samtidigt som jag jobbade som personlig assistent åt två olika brukare för att få full tid och gissa vem som jobbade alla röda och storhelger när andra ville vara lediga.
Att täcka upp och hoppa in var jag expert på .

När jag sedan blev egenföretagare så var arbetstider inget som existerade.
Dygnet hade inte 24 timmar och veckan inte 7 dagar utan allt gick i ett år efter år.

När jag sedan blev mamma så rullade allt bara på med tre barn födda 04, 06 och 08 och gränserna mellan natt och dag suddades ut för barnen brydde sig inte om vilket.

Jag har alltid varit och är en lugn person (för lugn enligt vissa )
Och i akuta situationer passar det perfekt att kunna behålla lugnet.

Men , det finns alltid ett men …. Eller hur ?

När den inre stressen byggs upp och man vill så mycket mer än vad som tiden räcker till och när man måste välja och sålla bland känslor för att hitta lugnet då blir jag ännu mer stressad.

Därför jobbar jag nu på att hitta det där riktiga lugnet som är jag och vem jag är nu just här idag med all kunskap , erfarenhet och livserfarenheter i bagaget.

Jag har alltid varit en nattuggla som är mer effektiv in på små timmarna men nu när barnen börjar skolan och rutiner ändras så fungerar det inte att vaka nätter utan sedan i juni har jag lagt mig på rätt sida tolvslaget trots sommarlov och allt men vad mycket jag vunnit på det.

Bara en sådan sak att natt mackan är ett minne blott och har tagit med sig 20 kilo ifrån denna kroppen när frukosten äts med god aptit istället.

Träningen blir roligare och lättare även om tiden inte alltid räcker till så blir vardagsmotionen viktigare och de små stunderna av avkoppling ifrån att alltid finnas till hands.

Igår fick jag mig en skön promenad efter att nästan hela familjen legat inkl mig själv i feber och förkylning sedan i fredags.

Att bara gå ensam längst kajen i solen i sina egna tankar är guldvärt.
Mer behövs inte för att finna lugnet för en stund.

20121008-095142.jpg

20121008-095210.jpg

20121008-095225.jpg

20121008-095241.jpg

20121008-095259.jpg

20121008-095317.jpg

Längst ut på bryggan satte jag mig och kopplade av med endast ljudet ifrån vågorna på älven i öronen .

20121008-095555.jpg

20121008-095621.jpg

Och med en härlig utsikt över Slottsberget med alla sina vackra hus.

En härlig söndagskväll och när klockan närmade sig 18.00 och jag vandrade hemåt gick solen ner så vackert bakom husen.

20121008-095928.jpg

Hösten visade sig ifrån sin vackra sida och höstlöven glänste som eldflammor i kvällssolen .

20121008-100101.jpg

20121008-100124.jpg

20121008-100149.jpg

Träden är alla i olika stadier av att vara redo för höstens förändringar och så känner jag mig själv just nu.

20121008-100346.jpg

Jag är redo för att välkomna nya utmaningar samtidigt som jag vill hålla fast vid det gamla välkända och bekväma fast då står ju tiden stilla.

Helst hade jag velat vara som detta trädet som står och glänser så vackert i kvällssolen en söndag i oktober.

20121008-103856.jpg

Väl hemma igen väntade en härlig Chili Corn Carne med Red hot chiliflakes puttrandes på spisen och vad gott det smakade med mat efter en stund på utsidan.

20121008-104255.jpg

Att sitta med familjen och äta medan himlen färgades rosa/ röd av solnedgången var en perfekt avslutning på söndagen.

20121008-104512.jpg

20121008-104527.jpg

20121008-104545.jpg

Medan mörkret föll myste vi med tända ljus och en spännande film innan John Blund kallade och en natt full av god sömn skulle jag vilja skriva men med tre förkylda barn som hostar och har värk i kroppen så blev sömnen inte prio ett i natt men desto godare sov vi mellan varven av ledsna barn och goa kramar.

Idag är vi hemma och fortsätter kurera förkylningarna och jag hinner varva ner på hemmaplan och fundera på detaljer inför dotterns kalas som närmar sig med stormsteg.
Monster High Party bjuder hon in till och då kan fantasin släppa lös i mitt huvud hej vilt och jag ser fram emot många läckra godsaker och dekorationer som jag skall sätts igång med idag.

Att fixa kalas till barnen är iallafall något jag brinner för och älskar att dona med.

20121008-105725.jpg

En liten titt på Monster High Party inbjudan dottern och jag knåpade ihop.

Nu väntar en solig måndag och jag önskar er alla en skön start på veckan.

5 comments on “Red hot chili flakes….

  1. Men OJ, nu blev jag avundsjuk på din blog! Jag har också wordpressblog men inte fixat och donat som du har. Jag är lite nollad då det gäller blogar. Jättefint du har här inne.

  2. Hoppas också att du hittar DIN balans. Även att ni ska krya på er.
    Fina bilder och nog tycker jag att du ”glöder” lika fint som höstträden!
    Ho ho inte vilket kalas som helst! Ska bli såååååååå spännande att se bilder på vad
    du hittar på till Ds kalas. KRAM

Kommentera

