Se på vår tröskel står …..

Se på vår tröskel står vitklädd med ljus i hår ……

Dottern kom hem ifrån skolan i måndags sjungandes på lusse sånger för i år är hon till sin stora lycka utsedd till skolans Lucia.

En överlycklig dotter som vill att dagarna skall gå i ett snabbt tempo fram till 13 december och de kommer gå snabbt kunde jag lova henne.

Lucia får mig alltid att tänka på att dottern var planerad att födas runt Lucia och jag hade tänkt sluta jobba i mitten av november för att hinna ta det lugnt och njuta av sista tiden med bebis i magen och hinna julstöka medan jag var hemma.

Men så blev det ju inte då dottern hade bråttom ut i till världen redan 16 oktober 2004.

Vilken lycka vi hade på Lucia det året när vi hade dottern hos oss iklädd sin morfars gamla dopklänning han döptes i på sjukhuset någon dag efter han föddes.

Min farmor hade sparat klänningen som blev ett perfekt Lucialinne till dottern.

20121128-163904.jpg

Daniella vägde nu två månader efter sin tidiga födsel som en nyfödd bebis och växte så det knakade och spred glädje i varje hjärta i den stora släkten.
Min farmor fick återigen hålla en bebis i dopklänningen hon sydde för 50 år sedan. Vilken lycka.

När jag föddes var jag första tjejen på 40 år som föddes på min pappas sida och när jag var 18 föddes min första tjej kusin och nu tio år efter det föddes min dotter så vi är inte så många tjejer på min pappas sida släkten som inte är ingifta och nu har min bror en dotter och jag har glädjen att vara faster till världens bästa tjej.

Att dagarna fram till Lucia kommer gå fort lovade jag dottern för de åtta åren som gott sedan hon föddes har passerat i ett sus.

Här är Daniella redan 1 år och älskade glitter.

20121128-164609.jpg

Vid 2 och 3 års ålder var kronan det roligaste med Lucia.

20121128-164804.jpg

När Daniella var 4 var det prinsesstema för hela slanten vid Lucia och julen men
när hon fyllde 5 då sjöng hon Lucia sångerna för fulla hus.
Vid 6årsåldern ville hon och bröderna vara tomtar.

20121128-165120.jpg

Förra året var det en 7 årig dotter med ett stort humör som lussade för oss med hembakade pepparkakor.

20121128-165503.jpg

Så när man ser på korten och minns första Lucia firandet som igår så märker
man vad fort åren går.

I år är det 2orna i skolan som skall lussa för alla 0 or till 9 or och visst är det lite pirrigt i dotterns mage men hon ser verkligen framemot att få vara Lucia i skolan.
Hennes bästa kompis är också årets Lucia då de har två grupper och de är så glada båda två.

Måndagen blev ännu bättre för dottern då hennes ansvarsgrupp vann första pris i skolans fototävling.

20121128-170528.jpg

Daniella var så nervös inför att tävlingsbidragen skulle sättas upp i skolan så alla kunde se hennes grimaser som skulle beskriva Tydligheter men jag sa att ofta när man vågar bjuda på sig själv lönar det sig i slutändan och visst gjorde det det .

Nu väntar en bioeftermiddag för hela ansvarsgruppen med popcorn och läsk.

Killarna som var febriga hade inte en sådan dum måndag de heller hemma hos farmor då de satt på första parkett och såg på när årets julgran sattes på plats i propellern ute på torget.

20121128-171125.jpg

Värsta action filmen tyckte barnen om att se motorsågar som sågade bort grenar längst ner och kranbilen som lyfte den gigantiska granen högt upp i luften.
Lite popcorn till detta och de tyckte de var mycket bättre än att gå på bio.

Svärmor lagade soppa och minstingen skulle som vanligt gå sin egen väg och äta med den största sked han kunde hitta.

20121128-171550.jpg

20121128-171618.jpg

En riktigt liten rackarunge trotts högfeber.

Idag är det onsdag och alla tre barnen ligger hemma i feber och vi myser och ser på film, spelar spel och läser tidningar.

I mellan hostattacker och snörvlande näsor hör vi toner av Se på vår tröskel står vitklädd med ljus i hår ……

Och mitt mamma hjärta smälter av kärlek till de finaste jag och maken har i vårat liv.

Önskar er alla en skön onsdagskväll.

4 comments on “Se på vår tröskel står …..

  1. Vilken söt lucia! Genom alla år.
    Ha ha ja, jag tycker nog också att det ser spännande ut med den där granen i propellern.
    KRYA PÅ ER NU! Förhoppningsvis kommer det riktig kyla nu som kan ta död på lite baciller.
    KRAM

  2. Åh vad söt hon är. Grattis, vad kul att hon ska vara skolans Lucia!
    Jobbigt med alla dessa baciller som flyger runt. Hoppas ni får vara friska över jul i alla fall 🙂

    kram/Fina Frun

Kommentera

