Mitt i ett upplopp….

Sitter på bussen och får syn på flera polisbilar uppe på Götaälvbron och sedan blir det bara fler och fler polisbilar ju närmare Nordstan vi kommer.

Kliver av bussen och hör helikopterljud över huvudet och varje ingång till Nordstans köpcentrum är blockerade av polisbilar och poliser går omkring överallt.

Hinner precis tänka att vi kanske inte skall vara här just i detta ögonblick när mängder av ungdomar rusar förbi skrikandes och poliserna får genast att att göra.

Jag tar barnen i varsin hand och gör som alla andra julhandlare och rusar in i Nordstan och butikerna på insidan.

Att vara på fel plats i fel ögonblick .

Ser poliser som trycker upp ungdomar mot väggarna och jag tar ett stadigt grepp om barnens händer och går snabbt åt andra hållet.

Vill bara bort ifrån allt tumult men det är inte lätt när det är grupper av ungdomar som rör sig överallt .

Inte så här jag hade tänkt mig tisdagen och innan jag hann kolla upp vad allt handlade om så hade jag tusen frågor att svara barnen på .

All tumult i stan började på en skola dit flera hundra ungdomar sökt sig för att söka upp en person som skulle ligga bakom spridning av bilder och kränkande ord på andra ungdomar.

Skrämmande tycker jag allt är .

Kom tillslut fram till dotterns skola men inte lika lätt att ta sig hem då polisen spärrade av på olika ställen hela tiden så det fick bli första bästa spårvagn som körde upp till Hisingen som vi tog.

Centrala stan var avspärrad och polishästar stod uppställda tillsammans med polispikebilar överallt.

Inga ungdomar släpptes in i Nordstan och vi på insidan ville nästan inte gå ut till oroligheterna men samtidigt ville vi ju lämna stan och åka hem.

Att höra höga röster och känna hur hela centrala stan kokade av oroligheter var mycket obehagligt , så väl hemma i tryggheten varvade jag och barnen ner med varm choklad och lite pepparkakor.

20121218-162305.jpg

Nu hoppas jag innerligt att inga människor kom till fysisk skada och att föräldrar sätter sig ner och pratar med sina barn om vilka konsekvenser det kan bli av att bl.a. förlora respekten för varandra.

Ord skadar många gånger mer än slag och alla dessa människor som kränker varandra dagligen med ord och ryktesspridning via sociala medier
är inte så anonyma som de många gånger tror när det väl gäller .

Att vara medvetna om konsekvenser när så många människor samlas och några få väljer att ta till våld och skapa oro och förstörelse är svårt att förstå innan man själv hamnar mitt i det.

Idag är jag glad att barnen tog allt bra och att vi avdramatiserade det hela med att prata om allt under dagen och här hemma i lugn och ro.

Att prata och svara på barnens frågor och att behålla lugnet i stressande situationer är jag så glad över att jag lyckas med för det gör allt så mycket lättare för barnen när de känner sig trygga.

Så just nu är jag så glad över att vi sitter här och myser med vår varma choklad och inte var med om något värre i dag när vi hamnade på fel plats i fel ögonblick.

Allt gick så snabbt men var väldigt obehagligt när jag hade två barn med mig som den Hönsmamma jag är.

Vill skydda dem mot allt , men det är ju alltid lättare sagt än gjort!

20121218-171306.jpg

Två dagar kvar i skolan sedan tar vi ett långt jullov och varvar ner efter en händelserik höst.

Önskar er alla en fin tisdagskväll.

2 comments on “Mitt i ett upplopp….

  1. Grattis till kalsongvinster – så avis är jag. Ja, fy så obehagligt. Har följt det på nyheterna idag. Tur att ni inte kom till skada. Kan tro att du är en lugn och metodisk människa som lätt kan hantera det efteråt med barnen. Kram på er alla

  2. Vi hamnade og i Nordstan. Men jag tror det värsta var over. Men obehagligt att gå bland alla ungdommerna, när man inte vet vilke sinnesstämning dom är i.

Kommentera

