Signerat 1997

Sista dagen på barnens jullov och mellan sonen sken upp som en sol vid sju tidens morse när han fick följa med pappa på jobbet.

Han älskar verkligen att vara på kontoret och hjälpa till med att sortera , göra hål i papper , lägga kuvert i högar , leka och vara med morfar i kylarna innan köttet skall ut och levereras kors och tvärs över landet.

Han vet precis var allt ligger och har ordning på var alla anställda gör för det tycker han om att komma hem och berätta.

20130107-154858.jpg

20130107-155523.jpgz

Nu rullar även våra egna lastbilar ute på vägarna och jag som alltid älskat att åka med min pappa i alla år han varit lastbilschaufför och själv skulle köra lastbil när jag blev stor, är lockad att åka med en sväng.

Att vara ute på vägarna är en skön känsla och man får se så mycket av hur vackra landskap vi har omkring oss.

Vill ni ha mer tips och info om kött inför årets grillsäsong så finns det mycket att lära på www.qualitymeat.se

Så sista dagen på jullovet är vi andra i familjen hemma och fixar och donar.
Ett besök till vårdcentralen där det konstaterades att dottern har öroninflammation på ett öra medförde att vi fick en lapp med oss hem där det står att det inte gärna ger något mot öroninflammationen för barn mellan två och tolv år .

Nähä… men en lapp hjälper i allafall inte mot värken så den kunde vi varit utan.

Nu blir det mer Ipren och Panodil i medicin skåpet och i dotterns kropp och en lapp i fickan som skall lindra värken.

20130107-160828.jpg

Vi försöker att avleda värken genom att pyssla och jag vet inte hur men plötsligt hittade dottern ett gammalt målarblock jag haft liggandes långt in i garderoben för teckningarna var signerade 1997.

Minns så väl hur jag satt i kassan i makens och min första livsmedelsbutik och målade mellan varven av betalande kunder, varor som skulle plockas upp och beställningar som skulle göras per telefon.

Mitt sätt att koppla av mellan varven och tydligen så måste jag ha inspirerats av Bamse tidningar när man ser de gamla teckningarna .

20130107-161557.jpg

Kanske önskade jag att få sova lika gott också???

Ett par andra teckningar kanske var drömmar om att få vara ute i naturen

20130107-161748.jpg

Och att få sitta i mitt egna uterum och koppla av …

Gröna fingrar har jag aldrig haft, men tydligen drömmar om det.

Roligt var det iallafall att hitta dessa teckningar och komma ihåg exakt var jag satt och målade dessa.

20130107-162011.jpg

Förra året i december hamnade jag på helt fel ställe av helt fel anledning men de timmarna i mitt liv fick mig så inspirerad av att börja måla ”på riktigt ”
igen och den känslan var helt underbar.

Att vara kreativ tar sin form på många olika sätt , men att det är befriande att bara leva för den stunden man skapar är så underbart.

Under åren sedan barnen föddes föddes också mitt intresse av att skapa i köket och ha roligt tillsammans med mina små guldklimpar.

20130107-164008.jpg

20130107-164029.jpg

En del av våra påhitt i köket hittar ni på www.funnyfunkyfood.com

Så i år hoppas jag att mina timmar på dygnet räcker och blir över till att sätta penseln i handen igen och få skapa just för stunden.

Fortsätta skapa med barnen är en självklarhet och ger så mycket tillbaka hur kladdigt och stökigt det än blir i vår lilla lya när vi sätter igång.

20130107-170529.jpg

Att inspirera och inspireras får stå för 2013.

Önskar er alla en fin start på vårterminen.

7 comments on “Signerat 1997

  1. Snyggt! Själv kan jag inte måla en streckgubbe ens. Har verkligen inga som helst estetiska skills. Spännande med Quality Meet – ska jag kolla in – även om jag inte ofta äter kött, har jag två familjemedlemmar som verkligen älskar kött. Hoppas ni haft en fin terminsstart.
    Kram Mia

    • Teckningarna är väl inga mästerverk direkt men jag tyckte det var kul att hitta dem när de väckte gamla minnen till liv.
      Finns en jätte bra köttskola på hemsidan för Quality Meat så be maken kolla in den 🙂
      Kram

  2. Min syster (traumasjuksköterska) säger att mycket nässpray i kombo med smärtstillande och vila huvudet/örat mot lagom varm vetekudde är bra. Likaså skall man låta barnet sova sittandes – uppallad mot kuddar. Men det visste ni säkert….tvångsmässigt var jag bara tvungen att få säga det….Kram igen

  3. Det är bra att man är återhållsam med antibiotika, men att inte få hjälp när man har öroninflammation, låter ju inte klokt!

    Mina barn har aldrig varit ”öronbarn”, så jag har inga goda råd att ge på husmorskurer annat än att jag vet att många anv vitlök och fetvadd och lindar runt örat. Vitlöken skall tydligen ”dra ur” det onda och verka antibakteriellt medan fetvadden ger värme och lindring. Kanske värt ett försök?

    Ang sonens motvilja till skolan; det är jobbigt när skolan känns motig… Men går han inte i sexårsverksamhet? Kanske man skulle kunna lägga om schemat då, nu när man har möjlighet. Så han bara går två, tre dagar i veckan i skolan? Då känns kanske inte skolveckan så lång och kämpig utan mer som en kul aktivitet att komma iväg på. Man glömmer ofta att sexårsverksamheten faktiskt är frivillig. Lycka till!

    Kram/Fina Frun

    • Tack snälla , vi kör på lediga fredagar nu för sonen så han får lite lång helg och ändå vanan att han skall vara i skolan ett par timmar och ha kul.
      Vitlök fungerar , så nu kör vi på det och varm omslag så sover dottern godare.
      Kram

Kommentera

