På natten kommer de ….

När mörkret och den totala tystnaden omsluter mig på kvällen så faller jag i sömn.

När alla tv apparater, tv spel, cd spelare , telefoner och barn är urkopplade då kopplar jag av och går och lägger mig.

När jag precis somnat och sover så där gott , lagom varm och avslappnad , det är då jag någonstans långt bort i drömmen hör någon ropa: mamma!

Ögonen öppnas och fötterna flyttar sig ner på golvet som i trans.

Barnens röster är väldigt lika så det är bara att kolla in i barnrum efter barnrum för att se vem som ropade mamma denna gången.

Mamma , törstig!
Mamma, kan du sitta här!
Mamma, jag är rädd!
Mamma, vet du vad!

Ja, listan kan bli lång på vad barnen vill hela nätterna och så tar vi det gånger tre!

Spöken som skall jagas bort och hundar som tror att barnen vill leka när de vaknar och barn som vandrar i sömnen och inte riktigt vet vart de är på väg skall också ledas tillbaka till sängs.

Barn som alltid klarar av toabesök på dagarna skall alltid ha med mamma på besöken under nätterna.

När jag somnat in så där gott mellan varven då hör jag de små fötterna komma tassandes med en eller två hundar i släptåg , med kudden under armen och gossedjuret i ett hårt grepp.

Kalla fötter som kryper ner under mitt täcke och vart jag mig än vänder så är det fötter, fötter och fötter…..

20130115-075532.jpg

Men när en sömnig barnröst säger :

Mamma jag älskar dig!

Då smälter hjärtat och jag somnar om och sover så gott i mellan varven av toalett besök och rundvandringar.

Här kommer lilla Ludde…
Hå hå ja ja
Bärandes på sin kudde…
Hå hå ja ja
Här kommer Luddes mamma…
Hå hå ja ja
Bärandes på detsamma…
Hå hå ja ja

De tonerna går ofta i mitt huvud på nätterna , för det är precis så det ser ut här hemma.

Har man tre barn så finns det tre sängar utöver makens och min att vakna upp i och det är alltid lika förvirrande var jag befinner mig när morgonen gryr och plikten kallar igen för att få vardagen att gå så smidigt som möjligt.

Och ändå längtar jag varje dag efter att få gå och lägga mig?

Måste vara det där tre små orden,
Jag älskar dig, som barnen är så generösa med nattetid som får en att orka!

Kärleken övervinner allt!!!

3 comments on “På natten kommer de ….

  1. Åh den märkliga nattvandringen. Sker här också. Och när jag väl får sova en hel natt är jag så aptrött att jag nästan går som i dimma hela dagen. Märkligt! Hoppas du får sova gott inatt – misstänker att vi har kruppnatt coming up….Kram Mia

Kommentera

