Att se klart!

När jag var 12 år fick jag för första gången uppleva hur det var att ta sig fram på vingliga ben längst en annars rak asfalterad gångbana men som dagen till ära lutade åt alla tänkbara håll.

Ett stadigt tag om cykeln med båda fötterna på marken för att cykla på ett stormigt hav var helt uteslutet.

När jag väl vågade släppa gångbanan med blicken öppnades en helt annan värld i horisonten.

Jag såg skyltar och träd så klart att jag fick blunda och öppna ögonen sakta för att uppleva samma klara syn en gång till!

Det var mina första glasögon som satt på näsan den morgonen och sedan dess har de blivit kvar.

Bara utbytta ett X antal gånger genom åren och lika svårt är det varje gång att hitta rätt.

Men att se klart och tydligt vad som hägrar i horisonten är fantastiskt.

I många år hade jag gått och trott att jag såg som alla andra och att huvudvärk och kisande ögon hörde till tröttheten i skolan.

Men att det skulle vara en sådan skillnad att se på långt håll kunde jag aldrig drömma om.

När ögonen vant sig vid glasögonen var det bara jag som skulle vänja mig vid alla glåpord som glasögonen förde med sig.

Plötsligt var jag en glasögonorm, plugghäst och tönt!!!!!!!!!

Va??????

I andras ögon , inte i mina egna !

Jag såg ju fantastiskt bra i mina plastbrillor och var så lycklig att slippa huvudvärk.

Och jag var ju fortfarande jag i mina ögon!

Hårda ord att höra som känslig tonåring men jag peppade istället andra som fick höra värre saker och på så sätt kunde jag förhålla mig till hårda ord riktade till mig själv.

Jag lät dem aldrig krypa innanför skinnet och bryta ner för jag var ju super nöjd med att kunna se ordentligt.

Sådan har jag varit sedan jag var liten och alltid sett det positiva i det svåra för att i horisonten hägrar alltid en framtid som är öppen för möjligheter och på vägen dit samlar jag på mig erfarenheter på gott och ont -livet!

Att se klart är fantastiskt !!!!!

Det är även fantastiskt att se klart genom fönstren hemma och det är alltid något visst med vårens första fönsterputs efter vinterns kyla.

20130416-103508.jpg

Barnen hjälper gärna till att bli av med vinterskruden och vattenlek är alltid lockande.

Nu väntar bara balkongerna på att skrubbas rena och fyllas med härliga färger för i år vill jag ha färg omkring mig.

20130416-103916.jpg

Stolarna ifrån Åhléns lockar i vårsolen.

Att sitta ute ,äta och njuta ! Det är en härlig tid framför oss i sommar Sverige !

20130416-105918.jpg

Önskar er alla en fin tisdag !

One comment on “Att se klart!

Kommentera

