6. Berätta om en person som inspirerar dig.

Att inspireras är livet.

Vart jag mig i världen vänder fångar mina sinnen upp små ögonblick av inspiration som sedan etsar sig fast i minnet och när jag minst anar det så dyker minnesbilden upp i ett helt annat sammanhang och fulländar livet.

Om jag skall nämna en person som inspirerar mig just nu så är det min 5 åring som är på hugget dag efter dag.

image

En målning ifrån sommarens Kulturkalas.
En drake på solsemester i en vulkan!

Vi delar många gemensamma intressen som tex att låta penseln dra streck över pappret och sedan låta fantasin flöda och låta teckningen få liv i de mest spännande berättelser .

Att ryckas med i fantasin och bara låta orden flöda över en lunch där många frågor besvaras för 5 åringen han är ett ständigt frågetecken.

image

Googla på det mamma, hör jag dagligen då jag har svar på många frågor,  men är långt ifrån ett vandrande uppslagsverk.

Så mycket jag lär mig på att vara mamma och att tillbringa dagarna med nyfikna barn som söker inspiration i livet.

5åringen inspireras av sin lek med syskonen när de sedan pysslar och målar här hemma.

image

image

Leken blir till en bild som jag sedan i min tur inspireras av i köket när lunchen skall tillagas vid spisen.

image

Ofta söker vi vuxna inspiration i livet ifrån  de som är äldre med mer erfarenhet och egna starka personligheter men sänker vi ibland blicken och sätter oss på huk , släpper alla ”måsten” så öppnas en helt annan underbar värld -barnens!

Lyssna och lär ifrån de som är små för livet är många gånger lika lätt som de säger.
Komplicera inte till livet utan njut , downshifta och låt dig inspireras av barnens värld så märker du snabbt att många gnäll , tjat och trots kan lösas på lika villkor.

Du vet att du är vuxen , du vet att du är tryggheten för barnen, du vet att du är speciell , du vet att du är du!

Låt då barnen vara barn och guida dem igenom livet i trygghet och behåll framförallt  barnasinnet genom livets bergochdalbana.

image

( Dagens lucka i ”berätta om” Emily Dahls julkalender)

2 comments on “6. Berätta om en person som inspirerar dig.

Kommentera

