7.Berätta om en person som betytt mycket för dig.

image

(Bild: google)

Året är 1920 när min farmor kommer till världen en varm sommardag i Göteborg.

image

(Bild: google)

Min farmor får en tuff start i livet när hon lämnas bort av sin mamma , växer upp i ett varmt hem när hon plötsligt en dag rycks ifrån tryggheten och flyttas till en välbärgad familj med stor våning vid Korsvägen i centrala Göteborg.
Fina klänningar , smycken och blanka silver bestick och servett ringar med initialerna ingraverade.

Ett välbärgat hem men kallt.
Farmor bodde med pigan i köket och på nätterna rann tysta tårar ner längst kinderna.

Åren gick och när hon mötte sin biologiska mamma på stan så var det att ta i hand , niga och säga God dag fru …( efternamnet) som till vilken fin dam som helst.

Farmor började arbeta som sömmerska efter skolan och gifte sig med min farfar och de fick två söner.

Dörrarna hos min farmor och farfar stod alltid öppna för barn i behov av en extra famn att söka trygghet hos och genom åren var de även fosterföräldrar.

När jag växte upp föll det sig naturligt att det var farmor som tog hand om mig när mina föräldrar arbetade.

Att växa upp i en trygg hemmamiljö med farmor och farfar lugna vardag med mycket lek, utflykter och spårvagnsturer när farmor längtade till Göteborg.

Där i farmors alla fascinerade  berättelser om Göteborg föddes min kärlek till storstaden och jag kunde se framför mig hur hon som liten flicka gick Avenyn upp med sin första stora apelsin i händerna som hon fått nere i hamnen av en sjöman.

Många berättelser om ett Göteborg så annorlunda mot idag men samtidigt så mycket mer levande.

Idag är farmor en pigg 93 åring som är tacksam för så mycket i livet och fortfarande kommer med så härliga råd och alltid har en öppen famn.

Farmor är den person som format mig och gett mig min trygghet att jag duger som jag är i vilka knepiga situationer jag än hamnar.

Livet bjuder på många up & downs, vissa kan du påverka andra måste du bara ta dig igenom och lita på att det som möter dig när stormen drar förbi gör dig starkare inför nästa utmaning för varje dag är nuet och det är i nuet vi skall leva .
Just här och nu , up & downs och så vardagen på det.

Störts av allt är kärleken!

(Dagens ”berätta om” i Emily Dahls julkalender)

One comment on “7.Berätta om en person som betytt mycket för dig.

Kommentera

