13.Berätta om ett minne från din uppväxt.

Vissa upplevelser etsar sig fast i minnet från barndomen och ett sådant är ifrån skolans första år på 1980-talet.

image

” Mitt första skolminne är från 1:an när två killar i min klass höll på att leka med en sopborste och en skyffel istället för att städa och när våran lärarinna såg det blev hon så arg att hon tog dem båda i varsitt öra och slängde ut dem i korridoren. Efter der var inte jag den som sa eller gjorde något utan att fråga först och det har följt mig i alla år som jag gått i skolan.”

Dessa ord skrev jag på högstadiet ibörjan på 1990- talet och på bildlektionen målade jag denna bild om mitt första skolminne.

image

Denna händelse skrämde mig och inte fick den mig att vilja gå i skolan heller som 7 åring.
Min farmors trygga famn efter alla år på hemmaplan byttes ut mot rädsla för läraren som jag skulle vara med hela dagarna.

Mycket mod krävdes för att övervinna rädslan.

Ett ögonblicks verk och händelsen spelas fortfarande upp i mitt minne.

Tur att minnesbanken har stort lagringsminne och sparar på allt från sorg till glädje och att glädjeminnen ligger på + från barndomens innehållsrika dagar.

( Dagens ”berätta om” i Emily Dahls julkalender. )

Kommentera

