På tredje dagen…..

Efter förra veckans inspirationskväll – The Power Of Passion gick jag hem med Den Franske bagaren tryggt under armen fylld av inspiration efter Sebastien Boudets fantastiska ord om hans passion till Surdegsbröd.

20140227-002957.jpg

Det tog inte lång tid innan jag kröp ner i soffan med en kopp varm te och började läsa om surdeg, mat och kärlek.

Det tog inte heller lång tid att hitta ett recept jag ville testa så fort som möjligt.

20140227-003458.jpg

Men sedan var det inga snabba ryck längre.

Plötsligt skulle jag som gillar att allt går snabbt , vänta en vecka på att få baka det där brödet.

Surdegen skulle matas , tas om hand och sedan skulle själva bröddegen vänta i tre dagar innan den var redo för ugnen.

Så här har matats , vridit /vänts , väntats och äntligen på den tredje dagen som visade sig bli en perfekt regnig dag i Göteborg blev brödet bakat i ugnen.

20140227-004111.jpg

Ett gott Durumpave var äntligen redo att hugga tänderna i.

Med lite smör , fikonmarmelad och valnötter smakade brödet gudomligt och all väntan var som bortblåst.

” Allt som behövs för att baka ett gott bröd är egentligen bara mjöl, salt och vatten. Och om du förstår hur råvarorna fungerar smakar brödet bättre , chansen att lyckas ökar och det blir roligare att baka” (Sebastien Boudet)

Ser framför mig hur jag matar min surdeg och passionen bubblar eller så blir det platt fall och allt rinner över kanten och lever sitt egna liv lång bort från min bakugn.

Den som lever får se, men just idag njöt jag och familjen av ett fantastiskt gott bröd bakat med mycket passion.

4 comments on “På tredje dagen…..

Kommentera

