A second opinion, thats it!

20140305-110344.jpg

Det är något speciellt med tidiga soluppgången över staden de första vårdagarna år efter år.

Dag efter dag.

Kan aldrig få nog av att sitta med en frukost smoothie och se staden och myllret på bryggorna väckas till liv.

Efter morgon rutinerna ställa sig ute på bryggan, andas in den friska vårluften och sedan gå några raska steg bort till hållplatsen på bryggan och ta Älvsnabben över till fastlandet det är mycket härligare än att trängas på en varm buss.

20140305-111803.jpg

20140305-111901.jpg

20140305-111939.jpg

Värmen som sprids genom fönsterrutorna på båten väcker minnena till liv.
Obeskrivligt härligt är det att sitta ute på däck och ta en tur med Älvsnabben genom vår vackra hamn en solig sommardag.

Nu är det skönt att sitta en trappa ner och njuta av solen genom fönstren.

20140305-112429.jpg

20140305-112500.jpg

Sönerna växer på längden så det knakar och nya cyklar står på önskelistan så en tur till sportaffären har vi hunnit med för att testa olika modeller.

20140305-113147.jpg

Nu är det ju så att dagens cyklar är mönstrade , färgade och stylade ifrån minsta skruv till värsta målningarna på sadlarna , vilket får minstingen att falla för alla snygga detaljer än just själva cykeln och att den skall passa i storlek och prisklass.

Det tar rätt lång tid att kolla på cyklar med andra ord.

Mamma , titta här , mamma titta där, men mamma titta här då!!!! Coolt!!!

Ja, det gäller att hänga med i allt som fångar barnens intresse samtidigt som jag sneglar lite åt andra hållet på damcyklar.

I år får det bli en cykel till mig med så vi kan fara fram längst kajen jag och min lilla karavan.

Men än så länge går jag med båda fötterna stadigt i nya boots som jag föll för frestelsen att köpa i vårvädret.

20140305-114202.jpg

Vårvädret har även fått oss att hoppa i joggingskorna och tillbringa eftermiddagarna på fotbollsplan med olika lekar och bollspel.

20140305-114533.jpg

Barnen här hemma älskar frukt men då vi har begränsat fruktintaget till två om dagen , så har bär ersatt barnens längtan efter frukt.

Dottern är på skolutflykt i dag och läckrast i matsäcken var helt klart denna låda med bär.

20140305-120941.jpg

Dottern la dit lite extra bär för ”mamma det är säkert några andra som också vill smaka.”
Tror det jag !

Finns det något godare än bär?

20140305-121749.jpg

Veckan började med läkarbesök, tandläkarbesök och föräldrarmöte vilka jag lämnade alla tre med svaret ”a second opinion ” !

Mycket prat men lite handling !

Vänta , vänta , vänta … ett mantra jag tyst mumlar för mig själv.

Lärarvikarier fanns det inga att få tag på denna gången när läraren blev sjuk så en ung nyutbildad undersköterska han är där för 21 elever hela veckan lång, tror ni föräldrarna var nöjda på föräldrarmötet igår??

Säkert en mycket omtänksam vikarie med inte sjutton fick jag på min utbildning till undersköterska lära mig att finnas till rent pedagogiskt för 21 stycken sju åringar med spring i benen mer än hur jag plåstrar om dem då kanske.

Men övning ger färdighet och att pröva på olika yrken i ung ålder (utan utbildning inom området ) det har även jag gjort med stor framgång.

Önskar bara…. Det behöver jag inte ens skriva !

Alla vet mer eller mindre hur dagens skolgång ser ut och att föräldrarna säger att de avslutar föräldrarmötet med en stor klump i magen hur motiverar de då barnen att se positivt på sin skoldag , undrar jag??

Jag vill alltid hitta en lösning och se att det händer något , I’m a doer , helt enkelt !

Funkar det inte första, andra eller tredje gången så försöker jag en fjärde.

Jag ger aldrig upp om en trygg skolgång med undervisning som lockar till nyfikenhet.

Att få mail om att 7åringar chattar på fritids /hemma och använder mycket elaka ord mot varandra får mig att rysa.

Att de filmar varandra med mobiler under skoltid och sprider via telefonerna och på Facebook vart är vi då på väg ???

Är det bara skolans ansvar ???

Nej!

Frågar ni mig säger jag helt klart att det är föräldrarnas ansvar att barn vet vad som är rätt och fel , hur man uppför sig och att fula ord , svordomar och kränkningar inte hör hemma i barns vardag.
Sedan måste skola och hem samarbeta och hitta en vardag för barnen där de utvecklas och mår bra.

Våra 7åringar har precis startat sin resa i skolans värld och skall lyftas inte kränkas .
En resa under årtionden där barnen samlar kunskap och investerar i sin framtid.

Nu väntar en lugn lillördag på hemmaplan och det kommer bli så skönt.

Önskar er en fin onsdag och ta hand om varandra det behöver vi iallafall ingen second opinion på.

One comment on “A second opinion, thats it!

Kommentera

