Just go and enjoy your life.

image

Som barn åkte jag med vänner till fjällen och for nerför backarna, tog svalkande dopp på sommarcampingarna, seglade ut på äventyr i Göteborgs skärgård, sprang i kohagar, hängde i storstaden tågluffade i USA och åkte land och rike runt för att träffa nyfunna vänner och brevvänner.

Sommaren 1994 i USA med fotbolls VM, tågluffade och två äventyrliga 16 åringar är ett minne för livet.
En sådan stämmning, så många tågresor och människor som korsade vår väg och känslan av frihet. Den är oslagbar.

Gymnasietiden,klassresor, utekvällar, sleepover och studenten som en hägring och start på vuxenlivet.

Under veckorna var hemma, hemma, men helger och lov då var hemma där äventyren tog mig.

Jag flyttade väl igentligen aldrig hemifrån något specifikt datum utan jag gled bara bort hemifrån längre och längre perioder efter studenten,  jobbade och träffade kärleken och  borta blev hemma helt naturligt.

Med kärleken startade jag eget,  prövade vingarna ute i världen och fick uppleva med och motgång. Kämpa för det vi trodde på och övervinna hinder big time.

Vara på topp,  förlora allt och ta sig upp igen och sedan hitta en balans i livet.

Precis fyllda 28,  hemkommen från ett äventyr i Iran, började en ny resa i livet.

Vi två skulle bli tre.

2004 blev ett händelserikt år med bröllop,  förlossning och tiden efter som förstagångs förälder och nytt företag gick i ett med flera utomlandsresor och flytt till Iran innan dottern ens var ett år.

2006 föddes vår son och endast två månader gammal flyttade han med oss ner till Dubai och nya äventyr.

2007 var vi tillbaka i Sverige igen och startade upp ett nytt företag, köpte hus och renoverade.

2008 flyttade vi in i huset,  nu som tre barnsföräldrar och tiden bara rusade fram.

Maken jobbade,  jag var hemma med barnen, vi reste utomlands så fort tillfällen gavs som egenföretagare.

Efter två år i huset flyttade vi tillbaka till lägenhet i Göteborg och det är absolut det bästa beslut vi tagit.

Barnen och jag skapade en utmanande vardag på hemmaplan och maken han utvecklade företaget som växte år efter år samtidigt som vi reste ut i världen på äventyr på barnens villkor.

Skolplikten har inneburit en helt ny period i vårt familjeliv med en strukturerad vardag anpassad efter både företaget och skolan.

Helt ärligt så har det tagit mig dessa tre år i skolansvärld att vänja mig vid en helt ny livsstil.

Att få se barnen anpassad sig efter nya kulturer och livsstilar, tidsskillnader och språk genom åren har varit en gåva.

Att inte bara kunna släppa vardagen och resa ut i världen när lusten fyller på har gjort att jag måste öppna ögonen på hemmaplan och ta världen till oss.

image

Jag har alltid kännt mig som en världsmedborgare,  en i mångfalldet med utsuddade gränser där vi alla hör ihop,  behöver varandra och jorden vi lever på och av för att överleva.

Jag ser nästan aldrig en återvändsgränd med höga murar för de gånger livet har bjudit på en,  så är det då jag blir starkare och spränger murar av ren vilja för att få se vad som finns på andra sidan.

Vissa gånger har jag fått en mursten eller två tillbaka på mig som satt sina ärr men det har alltid varit ett steg tillbaka,  två steg framåt.

Just go and enjoy your life.

Postat med WordPress för Android

6 comments on “Just go and enjoy your life.

  1. Wow vad du har hunnit med… jag är den sorten som trivs här hemma med det jag känner till. Jag är lite rädd för det okända och skulle aldrig våga ”slänga mig ut så”. Kan bli avundsjuk ibland på de som vågar. Jag backade t o m ur min planerade resa som au-pair för att jag inte vågade 😉 Men jag ångrar det inte!
    Kram J

    • Skönt att vi alla är olika och vågar olika saker i livet, jag testade på att vara med på en operation som undersköterska men det var inte min grej.
      Vågade inte läsa till sjuksköterska som jag tänkt efter studenten när jag inte klarade operationen. Kram

Kommentera

