Det bubblar. Ta inte bort detta från barnen!

Älskar känslan när livets små goda ting bubblar upp till ytan.
Tacksam över att just jag är jag,  här och nu.

Att barnen har lärt sig att njuta av vardagen,  att vi inte alltid ”måste” det som ”alla andra” skall hinna med på semestrar och sommarlov.

Att vardagen är en pärla i sig.

Att vi njuter av gemenskap,  familjen och samhörigheten med omgivningen.

image

image

För en sak som jag lärt mig genom barnen det är att om jag visar att jag är nöjd med något så enkelt som att sitta på bryggan vid älven och dingla med benen så är barnen det med.

Vi föräldrar har ett stort ansvar gentemot våra barn att vara nöjda med det vi har,  det vi ger och det vi säger och sedan verkligen gör.

Tid, att ha tid att titta på vattendroppar, snigel race och hundratals olika fotbollsskort i barnens samlingar,  om och om igen.

Att längta bort, att se något nytt,  att få känna sig fri, att göra precis det man vill, att varva ner, att….att….att….
Listan kan göras lång,  du kan säkert fylla på med mycket mer. Eller hur?

Det är precis detta barnen gör på hemmaplan.
Släpp ut dem i fem minuter utanför dörren och de har en hel berättelse att berätta när du möter upp dem.

image

Idag är klätterställningen ett piratskepp imorgon är det ett Robinson äventyr.

Släpp in barnen med vänner i köket, Låt dem fixa picknickkorgen eller hemmalunchen.

image

image

De släpper gärna in dig som vuxen i sin värld, bara du själv öppnar ögonen för en omgivning i ständig förändring.

Att gå på skattjakt i ett historiskt Göteborg , att åka ut till hav och strand, bada i sjöar med lekplatser och bryggor är vi bortskämda med i omgivningarna runt Göteborg.

Säkert har ni en massa smultronställen runt om där ni bor?

Det är vi vuxna som sätter ribban,  sätter målet , att nu gör vi det bästa av det vi har och kan ge av oss själva till våra barn.

Att umgås över generationer och att vara hemma med föräldrar och släkt, varför är det inte en självklarhet en skön sommarkväll i juli?

Varför visar vi inte längre barn som växer upp att tillsammans är vi starka?

Varför måste de få uppleva det i gäng ute på gatan och inte hemma?

Visar vi vuxna att vi blir ledsna, irriterande,  avundsjuka på grannen som gör allt det där ”semestern måstena” ” vi vill också men kan inte” under ett par korta veckor i livet. Så är det klart att barnen tar efter.

Nej, öppna istället ögon,  öron och känslor för att barnen skapar ett sommarlov helt på deras egna villkor där det bjuder in till äkta glädje.

Ta inte detta från barnen!

Tre sommarlov har det tagit för mig att hitta balansen, att följa barnens sommaräventyr och släppa mina egna kontrollbehov över att  ”tänk om barnen inte får göra det eller det ”  just under sommarlovet. Vad skall de berätta i skolan då?

Nu är det istället barnens kompisar som hänger med på  våra hemmaäventyr och får ta del av vad omgivningen bjuder på så väl under sommar,  höst, vinter som vår.

Nu har jag själv barn som är under 10 år men det räckte att de som 6 åringar började förskolan som dessa frågor om varför gör inte vi som ”alla andra ” under sommarlovet.

I sex år innan skolstarten,  reste vi mycket utomlands, besökte de flesta nöjesparker,  sagovärldar, djurparker osv… En ständig jakt på upplevelser tillsammans med barnen för att de skulle få roligt med mamma och pappa utan jobb, husbyggen och stress.

Alltid på helger och under året  när maken kunde ta ledigt när de anställda var på plats.

Så sommaren har aldrig varit en resperiod för oss,  pga de anställdas semestrar vilket visade sig tydligt när barnen började skolan.

Det var då jag fick tänka om, vädera om vad som är viktigt och hur barnen skulle få sommarlov på hemmaplan som de skulle komma att njuta av och inte på något sätt behöva känna den där magontkänslan i skolan,  ”vad gjorde jag på sommarlovet?”

Det som jag så många gånger fått lära mig som hemmamamma,  det som jag sagt så många gånger förr är att låta barn vara barn, på deras egna villkor, samspela i vardagen och som vuxen öppna upp ögon och öron.
Se de små guldkornen i vardagen och slänga allt vad krav är åt skogen.

Det är genom att vara hemma som barnen ser att ”alla andra” också är hemma, mer än de är borta!

”alla andra” är ett farligt ord som väcker många otäckta känslor som följer med genom hela livet genom att man inte ser på sig själv som en egen älskad individ  viktig för just det jag gör, och inte vad som förväntas av ”alla andra”.

Att lära mina barn att glädjas över andras möjligheter och berättelser om sommarlov och framför allt vara nöjda med sina egna,  det lär de mig lika mycket som jag lär dem.

” Vi kan inte”….. Börjar jag aldrig en mening med till barnen.

Vi kan!!!!

Vi har hela världen i våra händer även om det bara handlar om att åka ner till Saluhallen,  provsmaka mat/frukt /kryddor från världens alla hörn.

Sommar i Sverige är en rikedom som inte handlar om att längta bort, vem som besöker flest  turistattraktioner, äter flest svindyra korvar och pommes på nöjesfält.

Nej Sommar i Sverige är frihet, natur och sommarlov att minnas med glädje.

Det är vi vuxna som måste släppa alla ovanor om att barns sommarlov skall vara si eller så.

Öppna upp för dialog och visa barnen att sommaren är deras.

Min åsikt är att barn som äger sitt sommarlov,  får vara barn även äger känslan av att vara lyckliga var de än befinner sig.

Vuxnas bråk, alkoholintag och skilsmässor som ökar under sommaren och efteråt hör inte till barnens värld.
Då äger inte barnen sitt sommarlov om du så tar dem jorden runt!

image
Barnen 2011

Tre årsedan jag började blogga om vår vardag på hemmaplan.
Tre sommarlov med balkongen som utgångspunkt.

image
Balkongmys 2012

image

Glad sommar önskar jag er alla som kikar in här i vår hemmavardag.

Postat med WordPress för Android

4 comments on “Det bubblar. Ta inte bort detta från barnen!

  1. Underbart bra inlägg!
    Visst är det mycket ”alla andra” får och gör och när man sen frågar vem ”alla andra” är så finns det ett namn eller två… Varje dag med barnen är en skattjakt om man känner efter. När barnen blir stora så får man leva mer skattjakt med sin respektive och/eller vänner för då vill ungdomarna busa mer med sina kompisar 😉 Men ändå bra att man har en grund för att kunna vara tillsammans de stunder de vuxna barnen vill (nu är mina 16 o 18).
    Kram J

  2. Oj, det var en hel roman, hihi….man ska ta tillvara på dagen…leva i nuet…skippa alla måsten….vad mysigt där på balkongen, härlig utsikt mot vattnet ;))
    Kramisar bia

Kommentera

