Känner historiens vingslag.

Att läsa böcker hör sommaren till och att sitta vid havet,  låta vinden vända sandiga blad,  som hunden precis blött ner när hon skakade vattnet av sig efter ett dopp i det blå det är en utmaning i sig.

image

Havet kallar på mig och jag njuter av varje stund som ges på solvarma klippor på Västkusten.

image

image

Njuter även av dagarna i stan,  på historiska varma kullerstensgator i favorit kvarteret Haga.

image

” Den lille röe skomakaren i Haga”
Göteborgs vis-skomakare – Alfred Lidholm , det var min farmors morfar.

Så att strosa runt i historiska kvarter känns lite extra när jag kan sätta melodi på Göteborgs historia från början av 1900 talet.

Alfred Lidholm han skrev om viktigt händelser i Göteborg men även världsnyheter på vers och spred dem på upptryckta nyhetsblad som hans son gick runt och sålde för ett par skilling.

Därav uttrycket skillingstryckförfattare.

Bland Alfreds Lidholms texter/visor hittade jag denna om Korvhandel som mot slutet av visan tar sig en liten annan humoristisk twist.

”Köp varm korv”

image

Gillar att släktforska men tiden finns inte riktigt för någon djupdykning i historien så än så länge får jag leva på det som farmor visar och berättar om släkten.

På min farmors pappas sida var det havet som livnärde familjen,  då de var en lotssläkt från Karlskrona och även på min farfars sida finns havet med i historien, då de var Valfångare från Norge.
Farfars bröder arbetade sedan som sjömän med Göteborgshamn som utgångspunkt.

Havet och jag hör ihop likaså mina rötter i det historiska Göteborg.

image

Ta mig till havet….

Nu startar en ny sommar/lovs vecka och jag önskar er alla skön start.

Postat med WordPress för Android

Kommentera

