Berlin tur och retur

Jo men visst kan två ”göteborgtjejer” vela bort sig mellan Avenyn och Vasastan,  gå tvärgata upp och ner skrattandes med andan i halsen en regnig novemberdag i Göteborg.

image

Idag hade barnen mormordag så jag passade på att gå ärenden i stan och möta upp min äldsta finaste  barndomsvän ( 37 år har vi hängt ihop)
Jag möte världen en månad tidigare än A en vintermorgon i januari 1977 och när A gjorde entré i februari så tog hon världen med storm och vi har sedan dess  måååånga galna,  fantastiska och roliga upptåg i bagaget.

Idag irrade vi alltså omkring mitt i stan där vi båda växt upp, men uppenbarligen inte lagt gatunamn på minnet.

Vi var som värsta turister med gps i mobilen och ändå gick vi runt runt….

Låt oss säga som så att när vi kom fram till Café Berlin kunde vi inte göra annat än slinka in i källarlokalen och känna oss ” borta på hemmaplan ”
Vi kunde lika gärna varit i ett outforskat Berlin och velat runt.

image

Café Berlin är ett mysigt café med riktig ”mormorkänsla ” möter dagens moderna värld.

Vi sjönk ner i en sammetslen röd soffgrupp och njöt av en god fika.

Tusen tack vännen för ett härligt avbrott i vardagen.

Hittade adressen på slutdestinationen  efter fikapusen ett stenkast från cafét, så vi var på rätt spår och fick samtidigt  ett skönt avbrott på Café Berlin i vårt sökande.

Göteborg är verkligen en härlig caféstad och runt omkring i Vasastan finns guldkorn som är mysiga att besöka även när uteserveringarna flyttar in i höstmörkret.

Åkte hemåt väl tankad med vänskap.

Shoppade lite på stan och jag chansade och köpte med mig hem ett par vinterskor till dottern som visade sig vara liiite för trånga.
Dottern och jag hoppade på bussen ner till stan en vända till,  bytte skorna till en storlek större,  shoppade lite till och åkte sedan hemåt igen.

Mormor stannade till kvällen och nöjda barn somnade gott medan jag sjönk ner framför tvn.

Nu går vi mot fredag och helg vilket är efterlängtat av oss alla här hemma.

Önskar er alla fina en riktigt skön start på helgen.

2 comments on “Berlin tur och retur

Kommentera

