Dagens ultraljud visade…

Vilken utmaning veckan började med.

Andas in genom näsan, ut genom munnen, såja slappna nu av och fortsätt andas,  precis som du gör.
Toppen! Du är duktig.

Gud vad jag önskade att jag låg på en Yoga matta just då och inte i en gynstol.

Ultraljudet visade att min hormonspiral hade vandrat iväg upp i livmodern och efter flera ”fisk” försök med olika ”virknålar” utan resultat att få fatt i trådarna i livmoderhalsen beslutade läkaren att göra ett sista försök att dra ut själva spiralen ur livmodern.

Läkaren ansåg att jag var bra på att slappna av och hantera smärtan,  trots att jag svettades på pannan,  hyperventilerade i omgångar och kved till då och då.

Läkaren sa nu fixar vi det här utan att behöva söva och operera.
Det är lätt att utföra ingreppet när du är så avslappnad och fokuserad på andningen.
Kände mig allt annat än avslappnad, men jag gjorde mitt bästa att fokusera på plattorna i taket och att andas in genom näsan och ut genom munnen.

Okej sa jag,  fick lokalbedövning vid livmodertappen och sedan fortsatte jag att fokusera på andningen.

Vad hade jag gett mig in på?

Alltså smärtan går inte att förklara när tånginstrumentet är inne i livmodern. Den känns i hela kroppen, snurrar i huvudet och går inte att jämföras med någon annan värk.

Tillslut sa läkaren.
-Jag ber så mycket om ursäkt att det gjorde ont. Jag förstår att det gjorde extra ont då jag fick tag i spiralen och drog ut den på sne.
Det går att jämföra med att föda i sätesbjudning.

Några extra djupa andetag och jag var äntligen färdig.
Det snurrade i huvudet,  men känslan av att bli smärtfri var härlig.

Jag tog beslutet att inte sätta in en ny hormonspiral trots att den fungerar perfekt som skydd ,  men smärtan när den skulle tas ut ur livmodern vill jag aldrig uppleva igen.
Finns inga garantier att den nya inte skulle vandra iväg den med och trådarna dra sig in i livmodern.
Jag vågar inte chansa just nu.

Så nu blir det tillbaka till p-piller tills jag får bokat in ett nytt besök för preventivmedelrådgivning.

Herregud vad man skall vara med om.

Nu är det över och jag halvligger i soffan (lite öm i magen)här hemma och är glad att jag klarade av denna start på veckan.

image

Nu laddar vi inför Lucia sedan julen och lägger denna måndag bakom oss,  en erfarenhet rikare!

One comment on “Dagens ultraljud visade…

Kommentera

